روزنامه نیشن در گزارشی در خصوص وضعیت اقتصادی ایران نوشت، در پی کاهش نرخ رشد نقدینگی در ایران به ۹/۱۵ درصد، نرخ تورم در این کشور به ۵/۱۸درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، نرخ تورم ایران برای نخستین بار طی ۱۶ ماه اخیر به کمتر از ۲۰درصد رسیده است، ولی تحلیل گران بر این باورند که در صورت تصویب نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، کاهش نرخ تورم موقت خواهد بود و دوام نخواهد آورد.

نیشن افزود: در صورت تصویب نهایی این قانون، دولت اجازه خواهد داشت تا از ابتدای مارس ۲۰۱۰ به مدت ۵ سال قیمت انرژی را افزایش دهد. هفته گذشته مجلس با ۱۸۸ رای موافق کلیات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را که از سوی دولت مطرح شده بود تصویب کرد، دولت بر این نکته تاکید دارد که اجرای این طرح، موجب توزیع عادلانه ثروت و دارایی در کشور خواهد شد.

افزایش تورم یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی دولت ایران به شمار می‌رود. منتقدین سیاست‌های دولت را عامل اصلی افزایش تورم ارزیابی می‌کنند ولی افزایش قیمت جهانی نفت و مواد غذایی نیز در تورم بی‌تاثیر نبوده است.

تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد نرخ تورم این کشور طی ماه سپتامبر به ۵/۱۸درصد رسیده است که نسبت به رکورد ۴/۲۵درصدی ماه مارس بیش از ۹/۶درصد کاهش داشته است. البته تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش نقدینگی در کاهش تورم بسیار موثر بوده است. نقدینگی در چهار سال گذشته بیش از ۱۹۸درصد رشد داشته است و موجب شد تا نرخ تورم از ۱/۱۲درصد به بیش از ۴/۲۵درصد برسد. رشد نقدینگی هم اکنون به ۹/۱۵ درصد رسیده است. به گزارش فارس، در حال حاضر هر سال ۱۰۰ میلیارد دلار صرف یارانه های مختلف در اقتصاد ایران می‌شود. دولت ایران اعلام کرد، هم اکنون یک سوم درآمدهای کشور صرف پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیر مستقیم می‌شود. در صورت تصویب این طرح، قیمت انرژی تا مارس ۲۰۱۵ بیش از ۴۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دولت قصد دارد با اجرای این طرح یارانه پرداختی به مردم را به کمتر از ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار کاهش دهد. محمد تقی رهبر نماینده مجلس گفت: افزایش تورم مهمترین نگرانی دولت و مجلس است.