شاخص بهای تولیدکننده در کشور افزایش یافت

عکس: حمید جانی‌پور

شاخص بهای تولیدکننده در کشور در تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته هشت درصد و نسبت به خرداد ماه امسال ۶/۱درصد، افزایش یافت. به گزارش ایرنا به نقل از مدیریت کل آمارهای اداره آمار بانک مرکزی، گروه‌های اصلی قیمت‌ها، از جمله شاخص‌های اقتصادی هستند که برای ارزیابی تغییر در سطح عمومی در مقاطع مختلف تولید و توزیع کالاها و خدمات، محاسبه و منتشر می‌شوند.

گروه‌های اصلی تولیدکننده شامل کشاورزی، شکار و جنگلداری، ماهیگیری، صنعت، هتل و رستوران، حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی است.

براساس این گزارش، همه گروه‌ها دارای رشد، نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل بودند. بیشترین رشد مربوط به گروه ماهیگیری ۱/۳۰درصد و کمترین رشد در گروه صنعت با ۹/۰درصد، گزارش شده است.

طبق این گزارش، همچنین گروه‌های عمده اقتصادی به تفکیک بخش‌ها نشان می‌دهد، کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری ۵/۲۳درصد، صنعت ۹/۰درصد و خدمات ۵/۱۱درصد رشد داشته است. سال پایه در این بررسی سال ۸۳ است.

در این گزارش آمده است: شاخص بهای تولیدکننده در ایران، در ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه امسال نسبت به ۱۲ ماه منتهی به تیرماه سال گذشته، معادل ۱/۱۷درصد افزایش نشان می دهد.

افزایش شاخص بهای گروه کشاورزی در تیرماه امسال که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد یافته است بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند سیب‌زمینی برابر ۸/۶، میوه‌های هسته‌دار ۲/۴۰، میوه‌های دانه‌ریز ۱/۲۱، گاو و گاومیش ۹/۵، مرغ ۱/۴، تخم مرغ ۲ و ماهی‌های آب جنوب به میزان ۵/۴درصد بود. افزایش اندک شاخص بهای صنعت بیشتر در اقلام و گروه‌ها مانند الیاف اکرلیک برابر ۸/۹، فرش دستباف داخلی ۲۴، برش‌های نفتی ۱/۱۷، انواع قیر ۵/۱، پنتان صادراتی ۸/۴، پلاستیک مصنوعی مصرف داخلی ۲/۴، ساخت آهن و فولاد اساسی ۹/۳، محصولات مسی ۶/۳، محصولات آلومینیوم ۲/۷، کابل مخابراتی ۳/۶، سرنگ و سوزن ۷/۱۶، ست خون و سرم ۳/۲۱ و مبلمان ۳/۸درصد بوده است. در پایان این گزارش آمده است، در ماه مورد بررسی شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات نسبت به ماه قبل معادل ۵/۱درصد افزایش یافت که بیشتر به سبب افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌های حمل‌ونقل زمینی بار به میزان ۸/۱، شهریه کلاس‌های تقویتی ۱/۲، بهداشت و مددکاری اجتماعی ۵/۲ و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی به میزان ۸/۱درصد بود.