پیشنهاد آزادسازی تعرفه بیمه های عمومی

مدیریت طرح و برنامه بیمه مرکزی ‌پیشنهادهای مرحله دوم اصلاح و آزادسازی نظام تعرفه حق بیمه در رشته‌های آتش‌سوزی غیرصنعتی و مسکونی، بدنه خودرو و مهندسی را به شورای عالی بیمه ارائه داد.

به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه،‌ در مرحله اول برنامه اصلاح نظام تعرفه در بازار بیمه کشور، اختیار تعیین نرخ در رشته‌های باربری به‌طور کامل و در رشته‌های کشتی و هواپیما تا سقف مبلغ بیمه معینی به شرکت‌های بیمه اعطا گردید.

براساس گزارش مدیریت طرح و برنامه بیمه مرکزی، «در این گزارش تلاش شده رشته‌هایی انتخاب شوند که عمدتا بیمه‌گذاران آنها اشخاص حقیقی و عموم مردم هستند. رشته‌های بیمه بدنه و بیمه آتش‌سوزی غیرصنعتی و مسکونی دارای این خصیصه هستند و با افزایش رقابت، بازار این دو رشته توسعه بیشتری می‌یابد.»

مدیریت طرح و برنامه بیمه مرکزی درباره دلایل پیشنهاد بیمه آتش‌سوزی غیرصنعتی و مسکونی، گفت: شورای عالی بیمه طی آیین‌نامه شماره ۲۵تعرفه بیمه آتش‌سوزی و خطرات اضافی را مشتمل بر ریسک‌های صنعتی، غیرصنعتی و مسکونی در جلسات مختلف تصویب کرده است که با توجه به ضریب خسارت پایین این رشته طی سال‌های گذشته دو بار تعرفه مصوب این رشته توسط شورا کاهش داده شد، اما با این حال براساس آمار عملکرد این رشته طی ۸‌سال گذشته، ضریب خسارت رشته آتش‌سوزی به‌طور متوسط حدود ۲۹درصد است.

«حبیب میرزایی» افزود: در زمان حاضر حدود ۱۲‌میلیون ساختمان مسکونی شهری و ۵‌میلیون ساختمان روستایی در کشور وجود دارد که طبق آمار حدود یک‌میلیون و صد هزار آن دارای پوشش بیمه‌ای هستند که با توجه به وضعیت خسارت این رشته و نظر به سهم اندک آن در بازار بیمه (حدود ۷‌درصد) و پتانسیل بالای بازار برای توسعه به نظر می‌رسد حذف تعرفه مصوب موجب تحرک شرکت‌های بیمه در این رشته شود. مدیریت طرح و برنامه بیمه مرکزی گفت: براین اساس به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده اختیار تعیین نرخ رشته بیمه آتش‌سوزی برای موارد غیرصنعتی و مسکونی و خطرات تبعی آن به جز زلزله به طور کامل به شرکت‌های بیمه واگذار شود.

میرزایی درباره وضعیت فعلی بازار این نوع بیمه، گفت: براساس ریسک پروفایل سال ۸۶ این رشته ۱۱۲۲‌هزار بیمه نامه برای ساختمان‌های مسکونی و برای ریسک‌های غیرصنعتی بیش از ۴۵۶‌هزار فقره و ریسک صنعتی بیش از ۱۵۲‌هزار فقره بیمه‌نامه صادر شده است.