کارشناس رسمی‌دادگستری در صنعت بیمه، ‌بیشترین صنعتی را که نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و جهانی است، صنعت بیمه دانست و گفت: ‌‌این امر مدتی است مورد توجه مسوولان و کارشناسان‌این صنعت قرار گرفته است. به گزارش‌ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صنعت بیمه،‌ «علیرضا بیانیان» درباره لزوم حضور بیمه‌های خارجی در کشور، گفت: صنعت بیمه‌ایران برای حفظ بازارهای داخلی به همکاری با شرکت‌های بیمه خارجی نیازمند است.

وی معتقد است: صنعت بیمه کشور همانند سایر صنایع نباید از تکنولوژی روز دنیا عقب باشد، زیرا تحولات زیادی در ‌این صنعت روی داده که با حضور بیمه گران خارجی در داخل، روند ورود‌این تکنولوژی‌ها به کشور سریع تر خواهد شد.

بیانیان تصریح کرد: ورود بیمه و بانک‌های خارجی علاوه بر مزایایی که درخصوص گردش سرمایه دارد، به نوعی سازو کار تعاملات بازرگانی‌ایران را با سایر کشورها تسهیل می‌کند.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با ورود شرکت‌های بیمه بین‌المللی کیفیت‌این صنعت در‌ایران ارتقا یافته و نیازمندی‌های بیمه‌ای جامعه به نحو فنی و جامع‌تری برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به‌اینکه منافع شرکت‌های بیمه منوط به سرمایه‌گذاری‌های درست و اصولی است، تاکید کرد: در زمان حاضر شاهد‌این هستیم که شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت بیمه‌های اتومبیل و شخص ثالث از محل رشته‌های دیگر تامین مالی می‌کنند، در حالی که‌این شرکت‌ها منابع مالی مورد نیازشان را باید از سرمایه‌گذاری‌های اصولی که از محل ذخایرشان است، به‌دست آورند.

بیانیان معتقد است: سود شرکت‌های بیمه باید از محل سرمایه‌گذاری‌هایی که در بازار سرمایه یا بازارهای دیگر انجام می‌دهد، به‌دست آید نه از محل مابه‌تفاوت حق بیمه‌ها و خسارت.

این استاد دانشگاه گفت: در زمان حاضر رشته‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که صنعت بیمه نتوانسته در آنها وارد شود و دلیل‌این امر نیز نداشتن دانش فنی آن بوده است. وی در‌این خصوص افزود: علاوه بر نبود دانش فنی، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم برای اخذ‌این نوع بیمه‌ها به مردم داده نشده است.

این کارشناس رسمی‌ دادگستری در صنعت بیمه با اشاره به افزایش کیفیت در‌این صنعت، تصریح کرد: افزایش کیفیت یعنی پوشش‌های بیمه‌ای بالاتر براساس درخواست‌های متقاضی (بیمه‌گذار) که در صورت حضور شرکت‌های بیمه‌ای خارجی با رشد کیفیت بیمه‌نامه‌ها و کاهش نرخ حق بیمه‌ها مواجه خواهیم شد.

وی در پایان تاکید کرد: چاره‌ای جز جهانی شدن نداریم، صنعت بیمه باید بین‌المللی تا نفع بیمه‌گران و بیمه‌گزاران تامین شود.