شورای عالی بیمه برای ایجاد رقابت به نفع خریداران بیمه‌نامه بدنه تصویب کرد که تعرفه یکسان شرکت‌های بیمه در مورد بیمه‌نامه بدنه وسایط نقلیه موتوری زمینی از اول دی ماه امسال حذف شود. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، ‌شورای عالی بیمه با تصویب مصوبه‌ای، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کرد به هر موسسه بیمه که حایز ضوابط مندرج در مصوبه باشد، اختیار دهد تا از ابتدای دی ماه سال جاری تعرفه بیمه بدنه وسایل نقلیه موتوری زمینی را راسا تعیین کند. درصورت تخلف موسسه بیمه از مقررات مربوط، بیمه مرکزی می‌تواند اختیار تعیین تعرفه بیمه بدنه را از موسسه سلب و آن را به رعایت تعرفه پیش از آزادسازی موظف کند. این مصوبه در سیصد و سومین جلسه شورای عالی بیمه در ۲۰ آبان ۱۳۸۸ در پنج ماده به تصویب رسید.

ماده (۱) این مصوبه مقرر داشته است، شرایط عمومی بیمه بدنه وسایل نقلیه موتوری زمینی بر اساس آیین‌نامه شماره ۵۳ مصوب شورای عالی بیمه و اصلاحات بعدی آن تنظیم و اجرا شود و سایر شرایط مربوط به این نوع بیمه همراه فرم پیشنهاد بیمه و فرم بیمه‌نامه آن به تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برسد.

این مصوبه در ماده (۲)، هیات‌مدیره شرکت بیمه را مرجع تعیین مقادیر و معیارهای تعیین تعرفه بیمه بدنه معرفی و تاکید کرده است که هیات‌مدیره شرکت باید مقادیر و معیارهای تعیین تعرفه را پس از تصویب به بیمه مرکزی اعلام کند.

بر اساس مواد (۳ و۴)، شرکت بیمه موظف است، آمار مربوط به عملیات بیمه موضوع این مصوبه را مطابق چارچوبی که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند، نگهداری و ارائه کند. همچنین در صورت احراز تخلف موسسه بیمه از مقررات مربوط، بیمه مرکزی می‌تواند به تشخیص هیات عامل، اختیار تعیین تعرفه بیمه بدنه را از موسسه سلب کند. موسسه بیمه در این شرایط موظف به رعایت تعرفه مصوب شورای عالی بیمه مربوط به پیش از آزادسازی نرخ خواهد بود.

به موجب ماده (۵ )، شرکت‌های بیمه موظف به انتخاب و معرفی مسوول فنی بیمه موضوع این مصوبه هستند. صلاحیت فنی این مسوول، بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده، از سوی سندیکای بیمه‌گران تایید می‌شود.

بیمه شخص ثالث در پروژه آزادسازی قرار نمی‌گیرد

رییس‌کل بیمه مرکزی گفت: براساس برنامه‌های شورای‌عالی بیمه، بیمه شخص ثالث در پروژه آزاد‌سازی قرار نمی‌گیرد.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری موج در خصوص آزاد‌سازی بیمه شخص ثالث اظهار داشت: براساس برنامه‌های شورای‌عالی بیمه، بیمه شخص ثالث در پروژه آزاد‌سازی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: در پروژه آزاد‌سازی تعرفه‌های بیمه‌ای، الگوی کشورهای مختلف را با چارچوب‌های عملیاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم و متناسب با پیشرفت‌های موجود عمل می‌کنیم. رییس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه «در بسیاری از کشورهای دنیا، بیمه شخص ثالث معمولا آزاد نمی‌شود»،تصریح کرد: اگر تجارب سایر کشورها در بحث آزاد‌سازی به نفع کشور ما باشد، قطعا با الگوبرداری به تطبیق آن خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اجباری بودن بیمه شخص ثالث خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم سرویس‌های بهتری به بیمه شخص ثالث اضافه کنیم، سرویس‌های مازاد آزاد می‌شود.

فرشباف گفت: با حداقل‌های لازم، دولت روی بیمه شخص ثالث نظارت خواهد داشت و این بیمه را ساماندهی می‌کند.