حضور گسترده موسسات پولی در شهر مشهد

فاطمه بهادری- مشهد یکی از شهرهای مذهبی و مهم کشور است که در بازار پولی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. مشهد به لحاظ دارا بودن بیشترین نهادهای پولی غیررسمی در میان سایر شهرها شناخته شده‌تر است. صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتباری و موسسات به‌عنوان ارکان تشکیل‌دهنده بازار غیرمتشکل پولی کشور، سهم به‌سزایی را در اقتصاد و بازار پولی کشور دارند.

این نهادهای پولی که بنابر عقاید مذهبی مردم در سال‌های پس از انقلاب، زمینه گسترش را یافتند، امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موارد نظارتی بانک مرکزی مطرح هستند. گرچه آخرین آمار رسمی بانک مرکزی حکایت از هفت‌هزار صندوق قرض‌الحسنه و ۱۵۰۰ تعاونی اعتبار دارد، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این میزان کاهش یافته و فعالیت این نهادها منحصر به چند تعاونی و صندوق دارای نام و نشان شده است. همان‌گونه که ذکر شد، شهر مشهد به لحاظ سابقه مذهبی و اهمیتی که در میان ایرانیان دارد، محل مناسبی برای حضور موسسات پولی و بانکی بی‌شمار در این شهر است.

سفر به مشهد برای افتتاح اولین شعبه موسسه اعتباری توسعه در استان خراسان رضوی موجب شد تا حضور گسترده موسسات و نهادهای پولی بیش از پیش لمس شود. مطمئنا یکی از مظاهر این شهر، حضور صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتباری با اسامی متبرک و مذهبی است که حتی با توجه به گستردگی و پراکندگی آن به خصوص در اطراف حرم مطهر می‌توان به نوعی نقشه‌خوانی این شهر نیز دست یافت.

در این میان موسسه توسعه تنها موسسه دارای مجوز نهایی از بانک مرکزی، از پنج‌شنبه گذشته شانزدهمین شعبه خود در سراسر کشور را در بلوار سجاد شهر مشهد افتتاح کرد تا در میان بسیاری از موسسات محلی، به خدمات بانکی و مهم‌تر از آن در بخش ارزی، به فعالیت بپردازد. این موسسه در میان سایر موسساتی که در این شهر حضور دارند بنابر الزامات بسته پولی بانک مرکزی باید تا پایان آذرماه، مجوز قطعی خود را دریافت کنند.

البته لازم به ذکر است که موسساتی همچون قوامین، مهر و انصار دارای مجوز اولیه هستند و به زودی مجوز قطعی خود را از بانک مرکزی اخذ می‌کنند.

تبدیل موسسه توسعه به بانک تا پایان سال

در عین حال بنا بر اظهارات حیدر مستخدمین حسینی، مدیرعامل موسسه توسعه، این موسسه تا پایان سال به بانک تبدیل می‌شود. این موسسه دارای ۱۱۰۰ سهامدار است و تا ۱۰ آذرماه نسبت به افزایش سرمایه اقدام خواهد کرد. در صورت عدم استقبال سهامداران از حق تقدمشان، پذیره‌نویسی برای عموم مردم انجام می‌شود.

وی در آیین‌ گشایش شعبه موسسه توسعه در مشهد در تشریح فعالیت‌های اولین موسسه داری مجوز بانک مرکزی با تاکید بر سابقه حضور بانک‌های خصوصی از سال ۷۶ تا به حال گفت: موسسه توسعه اولین موسسه در عرصه پولی کشور است که خدماتی از جمله صدور کارت ارزی (توسکا) را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

وی افزود: از دو هفته آینده سیستم «پایا» برای نقل و انتقال پول به چند شعبه به صورت همزمان راه‌اندازی می‌شود که کامل‌تر از سیستم‌ ساتنا است. به گفته وی، خرید اینترنتی از پنج‌شنبه گذشته آغاز شده و در عین حال شرکت خدمات ارزی و صرافی در عید قربان راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت کارگزاری گروه مالی توسعه از عید غدیر آغاز می‌شود. همچنین در آینده نزدیک در شعب موسسه باجه ویژه خدمات مالی شکل می‌گیرد که در آن خدماتی همچون خرید و فروش سهام، بیمه، لیزینگ، صرافی و خرید و فروش ارز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از هفته جاری، فعالیت‌های ارزی برای ارائه به صادرکنندگان و واردکنندگان انجام می‌شود.

وی رکود فعلی اقتصاد کشور را ناشی از رکود بخش مسکن دانست و افزود: در صورتی که دولت و مجلس راهکار مناسبی برای رونق بخشیدن به بخش مسکن اتخاذ کنند، اقتصاد کشور رونق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن، نقطه قوت و تحرک در اقتصاد کشور است، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از انواع مشاغل وابسته به بخش مسکن است و رشد این بخش باعث ترقی و تحرک اقتصادی کشور می‌شود.

پذیره‌نویسی موسسه در آذرماه

عباس مصلی‌نژاد، عضو هیات مدیره موسسه اعتباری توسعه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این مراسم با تاکید بر ناکافی بودن بانک‌های دولتی فعال در دوره پس از انقلاب و لزوم حضور بانک‌های خصوصی در کشور گفت: هدف از تاسیس بانک‌های خصوصی، این بود که این بانک‌ها بتوانند ۵۰درصد از سیستم بازار پولی را به خود اختصاص ‌دهند که در خوش‌بینانه‌ترین میزان، این بانک‌ها حداکثر ۲۵درصد سهم را به خود اختصاص می‌دهند. وی توسعه بانکداری الکترونیکی، شفاف‌سازی اطلاعات، حذف بازارسیاه پولی،‌ ایجاد فرصت‌های شغلی، ایجاد ارتباط با بانک‌های خارجی و تامین نیازهای مردم را از جمله خدمات بانک‌های خصوصی به بازار پولی و جامعه دانست. وی اعلام کرد: موسسه توسعه در ۱۰ آذرماه نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام می‌کند.