میزان مطالبات معوق بیش از رقم اعلامی است

حسابدار رسمی‌ و عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی‌ ایران اظهار داشت: آمار واقعی مطالبات معوق نظام بانکی بیشتر از رقم اعلامی ‌از سوی بانک مرکزی است.

عباس هشی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج افزود: مدیران بانک‌ها اغلب تمایلی به اعلام واقعی ذخیره مطالبات مشکوک الوصول خود ندارند.

این حسابدار رسمی‌تصریح کرد: هیچ یک از بانک‌ها عدد صحیح مطالبات مشکوک‌الوصول خود را افشا نمی‌کنند.

بانک‌ها، رازدار مطالبات مشکوک الوصول

وی تاکید کرد: وجود مطالبات معوق و مشکوک الوصول تاثیر منفی بر سوددهی و نقدینگی بانک می‌گذارد و وضعیت نامطلوبی را برای بانک پدید می‌آورد.

به گفته وی، بخش عمده تسهیلات و مطالبات بانک در سررسید تمدید می‌شود تا بحث مشکوک‌الوصولی مطالبات پیش نیاید و تاثیری بر سود بانک به جا نگذارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: قرض دادن و اعطای وام نوعی ریسک به حساب می‌آید و برای به حداقل رساندن این ریسک باید زمینه‌های لازم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در اعطای تسهیلات باید به مشخص بودن موضوع قرض، چگونگی مصرف قرض، توانایی گیرنده قرض توجه کافی شود.

هشی متذکر شد: بانک موظف است ارزیابی اولیه ای از پتانسیل گیرنده قرض و باز پرداخت تسهیلات داشته باشد.

نبود انضباط مالی در بانک‌ها

وی گفت: بانک‌ها برای گرفتن وام با دو مشکل رو به رو هستند: افرادی که واجد شرایط برای اعطای تسهیلات هستند و وجوهی که در جایی غیر از موضوع قرض به مصرف می‌رسند. این حسابدار رسمی ‌خاطر نشان کرد: زمانی که مطالبات بانک‌ها به سررسید گذشته تبدیل می‌شود، باید برای آنها ذخیره مطالبات مشکوک در نظر گرفته شود.

وی با بیان این که «کشورهایی که فاقد انضباط مالی هستند، میزان تسهیلات سررسید گذشته بالایی را دارند»، گفت: بانک‌ها باید در انضباط مالی دقت و توجه بیشتری داشته باشند و تدابیر دیگری اتخاذ کنند.

ارزیابی مدیر بانک

وی با بیان این که «دریافت ذخیره مطالبات مشکوک، سود بانک را کاهش می‌دهد»، تاکید کرد: مدیر یک بانک را با سود کسب شده مورد ارزیابی قرار می‌دهند، به طوری که کاهش سود بانک در بانک‌های دولتی موجب کسری بودجه دولت و در بانک‌های خصوصی به ضرر سهامدار است.

عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ‌ایران اظهار داشت: میزان تسهیلات سر رسید گذشته در نظام‌های بانکی کشورها با یکدیگر متفاوت است.

وی اضافه کرد: در کشورهایی که دارای نظام حسابدهی- حساب خواهی بانکی هستند، میزان تسهیلات سر رسید گذشته بسیار کم است. به گفته وی، تنزیل مطالبات یکی از فعالیت‌های اقتصادی است و هر شرکت تجاری مطالبات خود را با بانک یا موسسه ای مالی تنزیل می‌کند. وی افزود: اگر مشتری صاحب پول ریسک بالایی داشته باشد، نرخ تنزیل قابل توجه و اگر ریسک پایین باشد، نرخ تنزیل آن کمتر است.

دانه درشت‌های نظام بانکی

هشی در ادامه از اعطای تسهیلات بانک به افراد ویژه ای ( دانه درشت) که جزو سیستم دولتی هستند، انتقاد می‌کند.

وی تنها راه مقابله را در دریافت این مطالبات از بدهکاران سیستم بانکی و پرداخت صحیح تسهیلات به مشتریان می‌داند. وی در خصوص ایجاد موسسات خرید دیون اظهار داشت: ایجاد این گونه موسسات به حل مشکل مطالبات معوق بانکی کمک نمی‌کند؛ چرا که با ایجاد آنها مشکلات بانک‌ها به واحد جدیدی منتقل می‌شود.

عضو شورای عالی جامعه حسابداران تصریح کرد: بانک‌ها با مشکل نقدینگی رو به رو هستند و اقتصاد کشور از نبود نقدینگی رنج می‌برد.