دنیای اقتصاد- به دنبال چند هفته رکوردشکنی عجیب بازار سکه که درپی خیز جهانی قیمت در بازار طلا اتفاق افتاد،دیروز بانک مرکزی کشورمان، مداخله خود را با تزریق پنج‌میلیون سکه به بازار آغاز کرد که باعث سقوط قیمت از 280هزار تومان به 270هزار تومان و در برخی ساعات به حدود 268هزار تومان شد. دیروز بانک کارگشایی نیز که مسوولیت اصلی خود را حراج سکه می‌داند، با افزایش مدت زمان حراج سکه اعلام کرد که آمادگی دارد در تمام روزهای هفته، این حراج را که فعلا در سه روز هفته انجام می‌شود، برگزار کند. مداخله بانک مرکزی در بازار سکه به دنبال این فرض انجام شد که قیمت‌ها در بازار ایران بسیار بیشتر از بازار جهانی افزایش یافته و بازار سکه کشور را با حباب مواجه کرده است. اگر چه مقامات بانک مرکزی در ابتدا چنین وضعیتی را تکذیب می‌کردند، اما محاسبات نشان داد که این وضعیت حاکم شده و دیروز نیز دخالت این بانک باعث کاهش قیمت سکه به رغم عدم کاهش در بازار جهانی گردید.

با افزایش حراج در بانک کارگشایی و کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت
تب بازار سکه فروکش کرد
مسعود رضا طاهری - واکنش بازار به افزایش ساعات کاری بانک کارگشایی در حراج سکه به دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر در ایام هفته، به کاهش ۱۰‌هزار تومانی قیمت هر سکه بهار آزادی منجر شد.
روز گذشته با شروع عرضه بیشتر سکه در بانک کارگشایی که به گفته رییس این بانک تا اطلاع ثانوی برای واقعی شدن نرخ در بازار ادامه خواهد یافت، نرخ همه انواع سکه‌های بهار آزادی با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شد. علی عادلی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: از این پس تا اطلاع ثانوی بانک کارگشایی همه روزه در دو شیفت قبل از ظهر از ساعت 11 و شیفت بعد از ظهر از ساعت 5/3 به عرضه سکه خواهد پرداخت. وی میزان سکه‌‌های قابل عرضه در این جلسات را به میزان تقاضا منوط دانست.
وی در عین حال به دلیل محرمانه بودن از اعلام آمار فروش انواع سکه خودداری کرد. عادلی همچنین در خصوص قیمت‌های حراج سکه گفت: بانک مرکزی یک نرخ پایه را برای حراج اعلام می‌کند و در روند حراج، بسته‌های ۱۰۰‌تایی به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود. تاکنون بانک کارگشایی سه روز در هفته در شیفت بعد از ظهر روزهای زوج اقدام به حراج سکه کرده است.
این روند برای برطرف کردن حباب قیمت در بازار سکه و جلوگیری از افزایش التهابات و سردرگمی فعالان و خریداران در تعیین قیمت‌ها از سوی بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته است. روز گذشته نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی بین 10 تا 12‌هزار تومان کاهش یافت و به قیمت‌های 270 و 268‌هزار تومان در نقاط مختلف تهران به خریداران عرضه شد. قیمت سکه طرح قدیم نیز در حدود 8‌هزار تومان افت کرد و به سطح 272‌هزار تومان رسید. نیم سکه از 140‌هزار تومان به 136‌هزار تومان کاهش یافت و ربع سکه نیز با رسیدن به نرخ 69‌هزار تومان، یک‌هزار تومان ارزان شد. روز گذشته بر اساس قیمت 5/1118‌دلاری قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی که نسبت به روز جمعه 5/2‌دلار نیز افزایش داشت و نرخ 995‌تومانی هر دلار آمریکا نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب تقریبا 267‌هزار تومان بود که به نظر می‌رسد قیمت بازار از روز گذشته یک قیمت واقعی باشد. از هشتم مهرماه امسال که نرخ جهانی طلا برای سومین بار طی 5 سال گذشته از حد 1000‌دلار گذشت، تا روز گذشته که قیمت سکه یک روند منطقی به خود گرفته است، قیمت سکه بهار آزادی بین 239‌هزار تومان تا 280‌هزار تومان رقم خورده است. این میزان در بیشترین فاصله 17‌درصد رشد قیمت را ثبت کرده است. در این مدت هر مثقال طلای 17 عیار (آب شده) از حد 103200‌تومان به 115050‌تومان با احتساب 11‌درصد رشد گران شده است. در عین حال طلا در بازار‌های جهانی 12‌درصد افزایش را ثبت کرده است. باید توجه داشت که عیار سکه بهار آزادی تقریبا 22 عیار (6/21) است و عیار شمش‌های طلا در بازار‌های جهانی تقریبا 24 عیار است. استاندارد مصنوعات طلا در کشور 18 عیار با عدد 750 است.
طی تقریبا۵۰ روز گذشته فروش سوداگرانه طلا در بازار‌های جهانی، خبر افزایش ۶۵۰ تنی ذخایر طلا در بانک مرکزی چین، خبر خرید ۲۰۰ تن طلا توسط بانک مرکزی هندوستان از دارایی‌های طلای صندوق بین‌المللی پول، افزایش ۳۷‌درصدی طلا در صندوق سرمایه‌گذاری ETF، کاهش شدید ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو تا حد ۵/۱، حفظ نرخ بهره آمریکا بین صفر تا ۲۵‌صدم درصد، افزایش نرخ بهره در استرالیا و نروژ، شایعه تصمیم کشور‌های عرب تولیدکننده نفت به کنار گذاشتن دلار آمریکا از معاملات نفتی در مذاکره با مقامات کشور‌های چین، روسیه، ژاپن و فرانسه، نگرانی از افزایش تورم در آمریکا و انگلیس، خبر کاهش سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی جهان، تشکیک در بهبود شاخص‌های اقتصادی آمریکا و همچنین افزایش نرخ رشد اقتصادی در اروپا و چین از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش ارزش طلا در بازار‌های جهانی بوده است. روز گذشته بهای هر اونس طلا در پایان معاملات هفتگی به سطح ۵/۱۱۱۸ دلار رسید که نسبت به نرخ پایان معاملات روز جمعه (۳۰/۱۱۰۲) در بازار‌های جهانی ۲/۱۶‌درصد افزایش را ثبت کرده است. از این میزان ۹/۵‌درصد به دلیل تضعیف دلار و ۳/۱۰درصد به دلیل خرید عمده طلا در بازار‌های جهانی بوده است.
بازار داخلی سکه هیجانی بود
رییس اتحادیه‌ کشوری طلا و جواهر از کاهش ۱۳‌هزار تومانی قیمت سکه طی روز گذشته خبر داد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح نوسانات جهانی قیمت طلا طی هفته گذشته اظهار کرد: هفته پیش پرالتهاب‌ترین روزهای قیمت طی طلا در بازارهای جهانی بود و دلیل آن کاهش پی‌درپی ارزش دلار بود که باعث شد قیمت هر اونس طلا به رقم بی‌سابقه 1124‌دلار برسد. او گفت: به طور متوسط در طول دو هفته گذشته قیمت هر اونس طلا 70‌دلار افزایش نشان می‌دهد و بسیاری از کسانی که قصد داشتند سرمایه‌شان کاهش نیابد شروع به تبدیل دلار به طلا کردند و همین امر تقاضای طلا در بازارهای جهانی را افزایش داد و باعث ثبت رکورد بی‌سابقه‌ای شد.
وی قیمت دیروز بازارهای جهانی طلا را با کاهش چهار و پنج دلاری هزار و ۱۱۹‌دلار عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به هفته قبل تفاوت آن چنانی نشان نمی‌دهد و با توجه به تعطیلی بورس‌های جهانی طی دو روز آینده این رقم ثابت خواهد بود. رییس اتحادیه‌ کشوری طلا و جواهر با اشاره به تاثیرپذیری بازار داخلی از این هیجانات گفت: تا روز پنج‌شنبه افزایش قیمت سکه، مطابق نرخ‌های جهانی بود و کلا در طول چند ماه گذشته که شاهد روند افزایشی قیمت طلا بودیم قیمت سکه مطابق با قیمت‌های جهانی بوده است، اما روز پنج‌شنبه قیمت سکه به دلیل همین هیجانات به طور کاذب به یک‌باره ۱۵‌هزار تومان افزایش یافت و به ۲۸۲‌هزار تومان رسید. البته در این روز معاملات چندانی هم انجام نشد اما همان روز رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که سکه به تعداد انبوه وارد بازار می‌شود و این موضوع در کنار افزایش تعداد حراج‌های بانک کارگشایی باعث فروکش کردن هیجان‌ها شد و دیروز شاهد کاهش ۱۳‌هزار تومانی قیمت‌ها بودیم. کشتی‌آرای تاکید کرد: در این مدت قیمت طلای ۱۸ عیار تفاوتی نکرد و افزایش کاذب مشمول قیمت سکه‌ها بود.