تورم بدون طرح یارانه‌ها به 5/10 درصد می‌رسد

عکس: امید بیژنی

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: اگر اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها به سال آینده موکول شود تا پایان سال نرخ تورم به ۵/۱۰ درصد می‌رسد. به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود بهمنی درباره افزایش تسهیلات خودروهای فرسوده از هفت به ۱۰ میلیون تومان گفت: شورای پول و اعتبار افزایش تسهیلات خودروهای فرسوده را برای موارد خاص تصویب کرده است؛ برخی از دارندگان خودروهای فرسوده امکان تبدیل خودروی خود را ندارند که با افزایش تسهیلات، امکانات مناسبی برای آنها فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: ‌به عنوان مثال اگر واحدهای تولیدی خودرو به سیستم بانکی بدهی داشته باشند، قرار است ۱۰ میلیون تومان تسهیلات به کارخانه‌های تولید خودرو پرداخت نمی‌شود، بلکه بدهی آنها را از سیستم بانکی کم می‌کنیم.

وی گفت: این امر نظم سیستم بانکی را افزایش می‌دهد و این امکان وجود دارد که کارخانه‌های تولیدی امکان بازپرداخت بدهی را نداشته باشند؛ اما می‌توانند محصولات تولیدی خود را به طور معاوضه ارائه کنند؛ بانک مرکزی در این صورت به کارخانه‌های تولیدی اعلام می‌کند که خودرو را به افراد معرفی شده واگذار کرده و پول حاصله به حساب بانک مرکزی واریز شود.

وی در پاسخ به این سوال که این کار بانک مرکزی را تبدیل به یک بنگاه‌دار می‌کند، گفت:‌ این امر بنگاه‌داری نیست، بلکه بانک مرکزی به عنوان یک تسهیل‌کننده امور عمل می‌کند و این یک مکانیسم برای وصول مطالبات است.

افزایش تسهیلات مسکن

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌هایی که برای بخش مسکن تدوین شده است، ‌گفت:‌ همان طور که در گذشته تسهیلات بخش مسکن را افزایش داده‌ایم در آینده نیز رشد خواهد داشت، همچنین تسهیلات خرید مسکن برای نخبگان را آزاد کرده‌ایم و سه هزار واحد مسکونی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: باید بخش مسکن را برای افزایش میزان تولید در سایر بخش‌ها تحریک کرد و رونق مسکن می‌تواند رونق مناسبی را در بخش‌های مختلف ایجاد کند.

رییس‌کل بانک مرکزی به افزایش تصاعدی نرخ مسکن در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده این امر کنترل شده است و در بسته سیاستی بانک مرکزی که در زمان حاضر کارشناسان بانک مرکزی در حال تدوین آن هستند و در بهمن‌ماه سال‌جاری نیز اعلام می‌شود، وضعیت مسکن مشخص خواهد شد.

شفاف‌سازی برای مطالبات معوق

بهمنی گفت: اقدام جدید سیستم بانکی در مورد مطالبات معوق، شفاف‌سازی آنها بوده است که این امر وضعیت مطالبات را مشخص کرده؛ به نحوی که مطالبات سررسید گذشته را طبقه‌بندی کرده‌ایم و در دو تا سه ماه آینده روند نزولی مطالبات معوق را خواهیم داشت.

مهم‌ترین اولویت‌های کاری امسال بانک مرکزی

وی مهم‌ترین اولویت‌های کاری بانک مرکزی تا پایان سال‌جاری را حفظ ارزش پول، کنترل نقدینگی و مصرف درست آن اعلام کرد و افزود:‌ اگر اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به سال آینده موکول شود و تورم روانی نیز کاهش یابد، نرخ تورم در تا پایان سال ۵/ ۱۰ درصد خواهد بود.

بهمنی انتشار اوراق مشارکت، هدایت پول و کنترل نقدینگی را از راهکارهای کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده اعلام کرد.