شاخص‌های بانک ملت پس از خصوصی‌سازی

مدیر عامل بانک ملت با اشاره به آمادگی این بانک برای واگذاری صد درصد سهام به بخش خصوصی، گفت: بانک ملت پس از ورود به بخش خصوصی شاهد موفقیت‌های بسیاری در شاخص‌های کمی‌و کیفی و نیز بهبود در وضعیت نیروی انسانی بوده است. علی دیواندری در گفت و گو با باشگاه خبری «توانا» به پیشتاز بودن بانک ملت در ورود به بازار سرمایه در مقایسه با سایر بانک‌های سیستم بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: بانک ملت توانست به عنوان یک بانک مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قدم‌های خوبی را برای خصوصی‌سازی بردارد. وی اصل ۴۴ قانون اساسی را به عنوان یک انقلاب اقتصادی در کشور دانست و گفت: آثار این انقلاب در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود، بلکه برای شکوفایی آثار مثبت طرح مذکور به اجرای میان مدت نیاز است. مدیرعامل بانک ملت در ادامه به عرضه موفقیت‌آمیز سهام این بانک اشاره و تصریح کرد: در سال ۸۷ نه تنها تمام EPS پیش‌بینی شده بانک محقق شده بلکه ۱۹ درصد تعدیل مثبت نیز در اولین سال خصوصی‌سازی انجام شد. وی گفت: از ۲۴۷ ریال EPS مدنظر بانک ملت در سال‌جاری درصورت‌های مالی ۶ ماهه اول ۱۳۲ ریال محقق شد که این رقم بیانگر ۵۳ درصد پوشش بوده و یک موفقیت است. دیواندری اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال تمام EPS بانک ملت محقق شود.

افزایش سرمایه بانک ملت به ۲ هزار میلیارد تومان

مدیرعامل بانک ملت در ادامه در خصوص بحث افزایش سرمایه این بانک، اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه بانک ملت یک هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان است که قرار است در دو مرحله به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی در مرحله اول ۳۰۰ میلیارد تومان و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیارد تومان قرار است به سرمایه بانک اضافه شود. دیواندری با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران تامین خواهد شد، ادامه داد: البته برخی سهامداران کلان شاید بخواهند میزان سرمایه خود را از محل سود سهام خود تامین نمایند، ولی سهامداران خرد باید از محل آورده نقدی به این مهم دست یابند. به گفته وی با توجه به وضعیت مطلوب بانک ملت، به طور حتم بازار از افزایش سرمایه این بانک استقبال خواهد کرد. مدیرعامل بانک ملت با اشاره به لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: به دلیل اینکه بانک ملت دولتی محسوب نمی‌شود در برنامه‌های افزایش سرمایه خود هیچ توجهی به لایحه افزایش سرمایه نباید داشته باشد.

۷۶درصد سهام بانک ملت تاکنون واگذار شده است

دیواندری در مورد میزان سهام واگذار شده بانک ملت، تصریح کرد: تاکنون ۷۶ درصد سهام بانک ملت واگذار شده است که ۲۶ درصد سهام آن بابت رد دیون بود. وی گفت: حدود ۱۰ درصد از سهام واگذار شده بابت رد دیون در بازار فروخته شد که این سهام شامل سهام سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و ساتا بود که به بخش خصوصی در بازار فروخته شده است. وی اضافه کرد: ۱۰ درصد از سهامی‌که تاکنون واگذار شده سهام بلوکی بود که بخش‌خصوصی خریداری کرد و سهامداران آن کاملا خصوصی هستند. قابل ذکر است سرمایه‌گذار خارجی هم در این مشارکت حضور داشته اند. وی اضافه کرد: ۳۰ درصد از سهام واگذار شده بانک ملت متعلق به سهام عدالت و مابقی در عرضه عمومی‌۵ درصد به صورت اولیه و ۵ درصد به صورت سهام ترجیحی به کارکنان پرداخت شد. کمتر از یک ماه آینده با واگذاری ۴ درصد از سهام دولت ۸۰ درصد از سهام بانک کاملا در دست بخش‌خصوصی است. مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه در مدت بسیار کوتاهی و کمتر از ۱ ماه آینده ۴ درصد باقیمانده سهام دولت در بانک ملت برای واگذاری عرضه خواهد شد، تصریح کرد: شورای عالی واگذاری تصمیم گیرنده نهایی برای ۴ درصد باقیمانده است و شیوه این واگذاری را که به صورت بلوکی یا خرد خواهد بود نیز این شورا تعیین می‌کند. وی اضافه کرد: تصمیم‌گیری در مورد زمان و نحوه واگذاری ۲۰ درصد باقیمانده به وزارت اقتصاد و دارایی و دولت مربوط می‌شود، ولی هم‌اکنون نیز بانک ملت آمادگی خصوصی شدن کامل را دارد. به گفته مدیرعامل بانک ملت احتمال واگذاری ۲۰ درصد باقیمانده از سهام مدنظر این بانک در سال جاری بعید است و به سال آینده موکول خواهد شد.

دولت با پرداخت «وام تبعی» به کمک بانک‌ها بیاید

دیواندری در مورد کمک دولت به بانک‌های کشور در مورد افزایش سرمایه، گفت: دولت می‌تواند با پرداخت وام تبعی و بازپرداخت بدهی خود سیستم بانکی را تقویت کند. وی در مورد شرایط «وام تبعی» تصریح کرد: در بانک‌های مشمول اصل ۴۴ که دولت نمی‌تواند افزایش سرمایه بدهد، می‌تواند با این مکانیزم نسبت به تقویت این دسته از بانک‌ها اقدام کند.

بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ملت

مدیرعامل بانک ملت در ادامه در مورد کفایت سرمایه بانک ملت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آخرین رقم کفایت سرمایه ۲/۸ درصد است. وی افزود: براساس قوانین بانک مرکزی مطالبات دولت در محاسبات بانک‌ها در بخش کفایت سرمایه به حساب نمی‌آید ولی در صورتی که نقدینگی وارد بانک شود اثرات مثبتی در کفایت سرمایه و نقدینگی خواهد گذاشت.

پرداخت۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طی سال جاری

دیواندری در ادامه در خصوص وضعیت تسهیلات اعطایی بانک ملت به متقاضیان اظهار داشت: در پایان سال گذشته آخرین رقم تسهیلات ۲۵ هزار میلیارد تومان بود، ولی هم اکنون با رشد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارتقا یافته است. وی با بیان اینکه افزایش مذکور از محل سپرده‌ها و وصول اقساط معوقه بانک بوده است، گفت: ۴۰ درصد تسهیلات پرداخت شده بانک ملت در بخش تولید بوده و مابقی تسهیلات این بانک به بخش‌های بازرگانی، خدمات و مسکن پرداخت شده است. مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: بانک ملت در سال‌جاری به دلیل واگذاری به بخش‌خصوصی جزو بانک‌های ملزم به پرداخت تسهیلات در بنگاه‌های زودبازده نبوده است.