استمهال بدهی بانکی به تعاونی‌ها رسید
عکس: تزئینی است
در پی استمهال بدهی بانکی ۶۷۰۰ واحد تولیدی، وزارت تعاون نیز بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که از استمهال بدهی بانکی تعدادی از تعاونی‌ها حکایت دارد.

مدیرکل دفتر تسهیلات بانکی و اقتصادی وزارت تعاون در گفت‌وگو با مهر از ابلاغ بخشنامه استفاده از حمایت‌های تسهیلاتی کارگروه حمایت از تولید دولت برای واحدهای تولیدی بحران دار تعاونی و همچنین برای استفاده از امکانات استمهال بدهی واحدها به استان‌ها خبر داد و گفت: وزارت تعاون با ابلاغ بخشنامه‌ای به استان‌ها اجرای طرح حمایت از تولید را در بخش تعاون دنبال می‌کند.
احمد اسدی اظهار داشت: در این زمینه استان‌ها پس از ابلاغیه اعلام کردند که برخی از واحدهای تعاونی فعال در کشور، مشمول دریافت کمک‌های دولت در بخش حمایت از تولید و همچنین استمهال بدهی هستند. بدیهی است همکاری بانک‌ها در این بخش می‌تواند کارساز باشد.
وی در ادامه از اظهار گلایه دو استان در خصوص عدم همکاری یکی از بانک‌های دولتی که به تازگی درصدی از سهام آن خصوصی شده است، خبر داد و گفت: البته برای حل این مشکل اقداماتی شده است.
این مقام مسوول وزارت تعاون در زمینه برآورد وزارت تعاون در مورد تعداد تعاونی‌های مشمول طرح حمایتی و همچنین رقم مورد نیاز، افزود: به صورت کلی در استان‌ها این نیاز اعلام شده است، ولی در حال حاضر تعداد تعاونی‌ها و رقم مورد نیازشان مشخص نیست.
به گزارش مهر، اخیرا هیات وزیران با توجه به اهمیت تعاونی‌ها در اقتصاد کشور و به منظور توسعه آنها با مشارکت بخش تعاون در تصمیم‌گیری، مدیریت تولید و لزوم برنامه‌ریزی
صحیح و در راستای اعطای تسهیلات مناسب، با عضویت وزیر تعاون در کارگروه حمایت از تولید موافقت کرده است.
کارگروه حمایت از تولید به منظور بررسی و تصمیم‌گیری برای رفع موانع و مشکلات فراروی تولید، ایجاد انگیزه، امید و تحرک بیشتر برای فعالان عرصه‌های تولید کشور، رسیدگی به وضعیت واحدهای مشکل دار در بخش‌های مختلف در دولت تشکیل شده است.
علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن و رییس کارگروه حمایت از دولت نیز اخیرا گفته است: با هدف کمک به واحدهای تولید فعال کشور و جبران کمبود نقدینگی، بدهی بانکی 6700 واحد تولیدی با اعتباری به میزان 25 هزار میلیارد ریال برای مدت یکسال استمهال شده است.
وی افزوده است: این تصمیم شامل واحدهای تولیدی فعالی که بدهی بانکی آنها کمتر از ۲۰ میلیارد ریال است می‌شود که بی‌سابقه‌ترین حمایت از صنعت است. محرابیان همچنین اعلام کرده است: لیست جدید استمهال بدهی بانکی واحدهای تولیدی برای مدت یکسال در راه است.
این در حالی است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده است: استمهال بدهی واحدها اثرات منفی بر اقتصاد کشور و نظام بانکی می‌گذارد.
رییس کل بانک مرکزی به دولتمردان توصیه کرده است: برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان درخواست استمهال تسهیلات خود را داشته‌اند، اما با توجه به اثرات منفی این کار، بهتر است برای حل مشکلات صادرکنندگان از خط اعتباری استفاده شود.
براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، میزان مطالبات معوق بانک‌ها به 48 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.