رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران گفت: آسیب‌های صنعت بیمه منتج به کاهش بهره‌وری سرمایه می‌شود. به گزارش ایرنا، «جواد فرشباف ماهریان» روز پنجشنبه در دومین روز از همایش ملی بهره‌وری با محوریت بهره‌وری سرمایه که در محل موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی برگزار شد، افزود: فقدان استراتژی مدون، نبود قوانین و مقررات بهنگام و شفاف و همچنین تناقض برخی مقررات و عدم ریسک‌پذیری مدیران مانع رقابت‌پذیری صنعت بیمه می‌شود.

وی تاکید کرد: نظام نامناسب نظارتی موجود و نبود ضمانت اجرایی در این صنعت، دیگر مشکلات صنعت بیمه کشور محسوب می‌شود. وی با اشاره کاستی‌های نگرشی برخی از مدیران در صنعت بیمه یادآور شد: تمرکز بر افق کوتاه مدت در سرمایه‌گذاری‌ها، عدم آینده نگری و تمرکز بر بازدهی کوتاه مدت و فوری و همچنین ریسک‌گریزی مدیران در به‌کارگیری سرمایه از دیگر کاستی‌های این صنعت در کشور محسوب می‌شود. به گفته فرشباف ماهریان، سامانه پرتفوی صنعت بیمه کشور ناموزون است؛ به طوری که در کشورهای توسعه یافته ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در خصوص بیمه عمر است؛ در حالی‌که در ایران بیشترین سهم بیمه‌ها، در بیمه اتومبیل متمرکز شده است. وی سرمایه‌گذاری در بیمه عمر را طولانی مدت برای بازپرداخت عنوان کرد و گفت: متاسفانه بازپرداخت‌ها در خصوص بیمه اتومبیل، به سرعت انجام می‌شود. وی گفت: مدیریت پرتفوی در صنعت بیمه کشور ضعیف است و گردش مالی آن نیز از کاستی‌هایی برخوردار است.

به گفته این مقام مسوول، تشخیص زمان ورود و خروج سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت بیمه کشور از نارسایی‌هایی برخوردار است که به طور عام منجر به افت ارزش سهام نیز می‌شود. رییس کل بیمه مرکزی بیان داشت: افزایش تنوع در نهادهای فعال صنعت بیمه شامل نهادهای رتبه‌بندی، ارزیابی خسارت و ارزیابی ریسک است. به گفته فرشباف ماهریان، نبود نیروی متخصص در صنعت بیمه یکی از عوامل محدودکننده این صنعت است. فرشباف ماهریان یادآور شد: با طرح تحول اقتصادی، صنعت بیمه کشور حرکت خود را به سوی بهره‌وری آغاز کرده و استراتژی میان مدت به نوعی در این خصوص سازماندهی شده است. وی تاکید کرد: صنعت بیمه کشور

هم اکنون گام‌های ارزشمندی در جهت رقابتی شدن بر می‌دارد و در این راستا زمینه‌های حضور بخش خصوصی را در این صنعت بیش از پیش فراهم می‌کند.

فرشباف ماهریان تصریح کرد: هم اکنون بیمه آسیا در حال خصوصی شدن است و بیمه البرز با ۵ تا ۶ درصد واگذاری سهام خود در بورس به سوی خصوصی شدن، گام بر می‌دارد.