مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی در اولین هفته کاری سال میلادی جدید ۵/۴۳ دلار بالا رفت. بهای هر قطعه سکه بهار آزادی نیز، روز گذشته در بازار آزاد تهران به ۲۷۱ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۲ هزار تومان و نسبت به یک هفته گذشته ۸ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرده است. در این مدت سکه طرح قدیم با ۱۵ هزار تومان رشد قیمت مواجه شد و از حد ۲۶۸ هزار تومان به ۲۸۳ هزار تومان در بازار روز گذشته مبادله شد. نیم‌سکه در این هفته با ۳ هزار تومان رشد قیمت به نرخ ۱۳۶ هزار تومان به متقاضیان عرضه شد و ربع سکه نیز ۱۵۰۰ تومان گران شد.

همچنین نرخ هر مثقال طلای ۱۷ عیار (آب شده) در بازار روز گذشته تهران به ۱۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که در مدت یک هفته گذشته ۴۸۰۰ تومان گران شده است. در بازار ارز در این مدت دلار آمریکا یک تومان کاهش قیمت داشت. دیروز قیمت دلار ۱۰۰۳ تومان بود. یورو طی یک هفته ۲ تومان افزایش قیمت داشت و دیروز ۱۴۴۴ تومان عرضه شد. نرخ برابری یورو به دلار روز گذشته از ۴۳۳۳/۱ در هفته گذشته به ۴۴/۱ رسید و دلیل اصلی آن اوج گرفتن طلا اعلام شد. انتشار گزارش اشتغال در آمریکا موجب کاهش ارزش دلار و رشد تقاضا برای دارایی‌های با ثبات تر ازجمله طلا بوده است.

روز گذشته قیمت جهانی طلا بین ۵/۱۱۱۸ دلار تا ۱۱۴۰ دلار در نوسان بوده است. دیروز قیمت واقعی سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب با احتساب دلار ۱۰۰۳ تومانی و نرخ نهایی ۱۱۳۷ دلار، ۲۷۳ هزار و ۲۷۶ تومان بود.