مدیر عامل بیمه آسیا با اشاره به نرخ‌شکنی برخی شرکت‌ها گفت: لزوما ارائه نرخ پایین‌ به معنی نرخ‌شکنی نیست. سید محمد علیپور یزدی در گفت‌وگو با فارس درباره کاهش حق بیمه‌های تولیدی برخی رشته‌های آزادشده، با بیان این مطلب افزود: یکی از دلایل بروز چنین اتفاقی کاهش حجم فعالیت‌های اقتصادی بوده و همچنین باید توجه داشت که با آزادسازی تعرفه‌ها رقابت‌ها شدیدتر شده است. مدیر عامل بیمه آسیا خاطرنشان کرد: شرکت‌های کوچکتر که توان فنی کمتری دارند نرخ‌های غیرکارشناسی و بدون محاسبه و ارزیابی صحیح ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: برخی شرکت‌ها نرخ‌ها را به شدت پایین آورده‌اند و این نگرانی وجود دارد که به خاطر محاسبات غلط، نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و اطمینان از بیمه‌گذاران و سهامداران بیمه سلب شود. مدیر عامل بیمه آسیا گفت: آزادسازی تعرفه‌ها لازمه ورود بخش خصوصی است، ولی باید طوری عمل شود که موجب رقابت غیر فنی و به خطر افتادن منافع بیمه‌گذار نشود.

علیپور با اشاره به برخی زیان‌های ارائه نرخ‌های غیرفنی یادآور شد: زیان‌دهی، پوشش ندادن خسارت‌ها و کاهش سود از جمله مضرات این عملکرد بوده و موجب عدم اطمینان سهامداران برای خرید سهام شرکت‌های بیمه در حال واگذاری خواهد شد. وی عنوان کرد: ساختارها و الزامات آزادسازی هنوز شکل نگرفته است و مبنای محاسبه نرخ حق بیمه‌های آزاد شده توسط شرکت‌های بیمه وجود ندارد. به گفته این مقام مسوول، اگر شرکتی نرخ‌شکنی بدون قاعده داشته باشد، شرکت‌های دیگر می‌توانند از این شرکت‌ به بیمه مرکزی شکایت کنند به شرطی که ضمانت اجرا وجود داشته باشد. علیپور معتقد است، ارائه نرخ پایین لزوما نشانه عدم محاسبات فنی نیست، بلکه ممکن است شرکتی با یک نرخ زیان بدهد، ولی شرکت دیگر با نرخ پایین‌تر سود هم کند و این به دلیل پوشش مناسب و توزیع مناسب ریسک است. وی در مورد این سوال که نظارت‌های بیمه مرکزی در چه سطحی است پاسخ داد: نظارت قبلی بیمه مرکزی کافی نبود و قرار است تغییر کند، باید صبر کرد و دید که عملکرد تغییر نظارت‌ها چگونه است.