دنیای اقتصاد- محمود بهمنی، رییس کل بانک‌مرکزی که وعده تحقق تورم تک رقمی را تا پایان سال جاری داده بود، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس ضمن تاکید بر اینکه آزادسازی قیمت‌ها به طور حتم باعث یک افزایش قیمت مقطعی در اقتصاد خواهد شد اظهار داشته است که با هدفمندسازی یارانه‌ها و تورم حاصل از آن دیگر ما نمی‌توانیم معجزه کنیم و بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن این طرح قصد تک رقمی کردن تورم را داشت. بهمنی: نمی‌توانم معجزه کنم

رییس کل بانک مرکزی تحقق وعده تک‌رقمی شدن نرخ تورم تا پایان سال را منوط به تداوم شرایط فعلی در اقتصاد کشور دانست و گفت: در صورت اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها تمام تلاش خود را برای کاهش تورم انجام خواهیم داد، ولی رسانه‌ها و مردم از ما توقع معجزه نداشته باشند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه بانک مرکزی با توجه به شرایط سال گذشته نرخ تورم تک‌رقمی را هدف قرار داد،‌ گفت: زمانی که سال گذشته گفتم تورم را به تک‌رقمی خواهیم رساند، با در نظر گرفتن شرایط و با مکانیزم موجود بود.

بهمنی با تاکید براینکه آزاد‌سازی قیمت‌ها به طور حتم باعث یک افزایش قیمت مقطعی در اقتصاد خواهد شد، اظهار داشت: با هدفمندسازی یارانه‌ها و تورم حاصل از آن ما دیگر نمی‌توانیم معجزه کنیم و در عین حال بنده نگفته بودم که هر اتفاقی بیفتد باز هم تورم را تک‌رقمی خواهیم کرد. رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه هدف‌گذاری نرخ تورم تک رقمی در یک سال گذشته با شرایط آن زمان پیش‌بینی شده بود، افزود: بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در آن زمان مطرح نبود و مصوب نشده بود و ما بدون در نظر گرفتن این طرح قصد تک‌رقمی کردن نرخ تورم را داشتیم.

بهمنی با تاکید بر ضرورت درج اخبار واقعی در مورد روند نزولی نرخ تورم در رسانه‌ها، اظهار داشت: در حالی که هنوز سه ماه تا پایان سال باقی مانده و نرخ تورم در یک کاهش بی‌سابقه از ۵/۲۹ درصد به ۵/۱۳ درصد رسیده است، اخباری مبنی بر احتمال عدم تحقق نرخ تورم تک‌رقمی منتشر می‌شود.

وی به صحبت‌های خود در شهریور ماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: بنده شهریور ماه سال گذشته گفته بودم تا پایان سال ۸۸ تورم را به تک‌رقمی خواهم رساند، ولی در آن زمان اشاره‌ای به تک‌رقمی شدن آن در آذرماه ۸۸ نکرده بودم.

رییس کل بانک مرکزی، روند فعلی نرخ تورم را در جهت تحقق هدف تک رقمی شدن این نرخ دانست و گفت: به عنوان مثال زمانی که تورم از ۵/۲۹ درصد به ۱۰ یا ۵/۱۰ درصد رسید، باید این نکته را در نظر بگیریم که برای اولین بار است، که در طول ۳۰ سال گذشته بانک مرکزی توانسته‌است ظرف یک سال و ۳ ماه تورم را ۱۵ الی ۱۶ درصد کاهش دهد.

وی به اهمیت کاهش نرخ تورم ظرف یک سال گذشته اشاره و تاکید کرد: کاهش نرخ تورم طی این مدت با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور کار کمی نبود که بانک مرکزی توانست آن را عملی کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز بدون در نظر گرفتن هدفمند کردن یارانه‌ها، به وعده‌های خود در مورد تورم تک‌رقمی پایبندیم و اگر هم به هر دلیل نتوانیم این نرخ را تک رقمی کنیم، قطعا آن را تا حدود ۱۰ درصد کاهش خواهیم داد.

بهمنی گفت: حتما با یک یا ۵/۱ درصد و با اختلاف بسیار جزئی به هدف‌گذاری خود یعنی کاهش تورم خواهیم رسید.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، با اجرای آزادسازی قیمت‌ها طبیعی است که قیمت‌ها در یک مقطع زمانی کوتاه بالا برود و دیگر بانک مرکزی نمی‌تواند در آن شرایط تورم را کاهش داده و به کمتر از ۱۰ درصد برساند.

بهمنی با تاکید براینکه بانک مرکزی نمی‌تواند با آزادسازی قیمت‌ها و اثر مستقیم آن روی تورم، نرخ تورم را تک‌رقمی کند، ادامه داد: زمانی که بانک مرکزی با برنامه‌ریزی به عنوان مثال تورم را به ۱۰ یا ۵/۱۰ درصد رساند، کاملا طبیعی است که تورم هدفمندسازی یارانه‌ها روی آن اثر بگذارد.

رییس کل بانک مرکزی برنامه‌ریزی برای کنترل تورم را به زمانی که آثار اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مشخص شد، موکول کرد و گفت: در آن شرایط باید با برنامه‌ریزی مجدد تورم ناشی از هدفمند‌سازی یارانه‌ها را در یک بازه زمانی معین کاهش دهیم.

وی در خصوص روش‌های کاهش تورم در زمان اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: باید دید کاهش و حذف یارانه‌ها به چه ترتیب اجرا خواهد شد؛ شاید اجرای آن در فاصله زمانی ۵ ساله، یک ساله یا در مراحل مختلف باشد. به گفته بهمنی هر کدام از حالت‌های ممکن برای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تاثیرات متفاوتی در محاسبات بانک مرکزی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در زمانی که هدفمندسازی یارانه‌ها نهایی شود، می‌توانیم دقیقا بگوییم نرخ تورم حاصل از آن چقدر است؛ ولی تا برنامه زمانی اجرای این طرح مشخص نشود، بانک مرکزی نمی‌تواند نکته دقیقی در محاسبات خود لحاظ کند.

رییس کل بانک مرکزی مدت زمان اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها را در محاسبات بانک مرکزی مهم دانست و گفت: تا روشن شدن این وضع بانک مرکزی نمی‌تواند محاسبات خود را انجام دهد و زمانی که این مشکل برطرف شد، می‌تواند افزایش را لحاظ و در محاسبات تورمی به کار ‌گیرد.

بهمنی تلاش‌های بانک مرکزی در زمینه‌های مختلف از جمله ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و شفاف‌سازی مطالبات معوق را پر اهمیت دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی با تمام موانع پیش رو تلاش‌های بسیاری را در جهت ساماندهی موسسات مالی و اعتباری انجام داده و هم‌اکنون توانسته‌است بیش از ۹۰ درصد موسسات غیر مجاز را ساماندهی کند.

به گفته بهمنی، باید محاسن و اقدامات مثبتی که توسط بانک مرکزی انجام شده نیز در کنار سایر اخبار مورد توجه قرار گیرد. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی با زحمات زیادی ظرف ۲ سال توانست مابه‌التفاوت حساب ذخیره ارزی را به کل صنایع ببخشد.

بهمنی تشکیل ستاد کنترل تورم در بانک مرکزی را انکار کرد و اظهار داشت: ستاد کنترل تورم در بانک مرکزی وجود ندارد و این بانک بر اساس فاکتورها و استانداردهای خاص نرخ تورم را در فواصل زمانی معین محاسبه و اعلام می‌کند.

وی با تاکید براینکه تورم با مکانیزم‌های خاص اصلاح می‌شود، تصریح کرد: نرخ تورم با نشستن افراد در یک ستاد کنترل نمی‌شود و در عین حال ستاد کنترل تورم نمی‌تواند در نرخ تورم تاثیری داشته باشد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، ستادی برای محاسبه تورم همیشه در بانک مرکزی فعال است و بر اساس برنامه‌ریزی های خاص محاسبات خود را انجام می‌دهند.

بهمنی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی می‌تواند نرخ تورم را کنترل کند.

عکس: حمید جانی‌پور