گروه بازار پول - قطعا، پدیده پولشویی می‌تواند اثر معکوس بر نقدینگی جامعه و نرخ سود و بهره داشته باشد، به صورتی که متولیان پولشویان حرفه‌ای منابع خود را اکثرا در فضایی که شناسایی آن مشکل است، تجمیع یا سرمایه‌گذاری می‌نمایند.

به گزارش روابط عمومی ‌موسسه اعتباری توسعه، دکتر حیدر مستخدمین حسینی‌، مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه با اشاره به‌اینکه پولشویی فرآیندی است که مجرمان یا گروه‌های تجمع یافته توسط آن، منشا و ماهیت وجوه حاصل از جرم را تغییر می‌دهند و آن را به حوزه اقتصاد رسمی‌وارد می‌کنند، گفت‌: به عبارتی پولشویی پلی است برای ارتباط و اتصال دنیای مجرمان با دیگران. در‌این فرآیند از ابزارهای متفاوتی چون حسابداری، مالی، حقوقی و... برای‌این تغییر و تحول ریشه‌ای‌، ماهیتی و مالکیتی بهره‌برداری می‌نمایند.

وی افزود‌: مفهوم‌ این معنا در‌ این است که پولشویی حلقه اتصال اقتصاد قانونی و سالم با اقتصاد غیررسمی ‌که به اقتصاد سایه، موازی، زیرزمینی یا خاکستری نیز مرسوم است و تماما خلاف قانون تلقی می‌شود‌، گفته می‌شود. بنابراین‌ این مفهوم همیشه باید در ذهن باشد که پولشویی به صورت مجرد و بدون اتکا به فعالیت‌های رسمی ‌و قانونی نمی‌تواند منشا تغییر و حیات باشد. وی در خصوص اثرات مبارزه با پولشویی در اقتصاد کشور تصریح کرد‌: پولشویان حرفه‌ای از طریق شرکت‌های به ظاهر برتر و به نام‌، مقاصد خود را طرح‌ریزی و اجرا می‌کنند و یکی از ساده‌ترین طرق، ‌اینکه درآمدهای مشروع‌سازمانی خود را با درآمدهای حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی ادغام کرده و برای پوشش درآمدهای غیرقانونی از آن بهره‌برداری می‌کنند.

به گفته وی، ‌این امر برای فعالیت‌های بازرگانی قانونی بنگاه اقتصادی که در جهت رقابت تلاش به عمل می‌آورند در مقابل شرکت‌های پولشویان که با منابع یارانه‌ای مشکلات حادی را فراهم می‌کنند اثر منفی بر اقتصاد کلان و حوزه‌های بخش خصوصی گذاشته و در نتیجه موجب سلب اعتماد از بخش کارآفرین خصوصی جامعه؛ یعنی مردم می‌گردند، بنابراین مبارزه با پولشویی می‌تواند‌ این نگاه ضد ارزش را تقلیل داده و به جامعه اعتماد لازم را برای حضور هرچه بیشتر در عرصه فعالیت‌های سالم و پرتحرک اقتصادی برگرداند. به گفته وی‌، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درست و به جای سیاست‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین و اثر بخش‌ترین پدیده‌هایی است که موجب رونق اقتصادی هر کشور می‌گردد‌.