پس از اظهار بی‌اطلاعی رییس کل بیمه مرکزی در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ پرداختی بیمه‌ها به ناجا و اورژانس و واکنش مسوولان راهنمایی و رانندگی به این اظهارات، بیمه مرکزی پاسخی به سوالات ایجاد شده برای رسانه‌ها و مردم نمی‌دهد. به گزارش فارس، طی چند روز اخیر اختلاف نظری بین بیمه مرکزی و راهنمایی و رانندگی بر سر نحوه هزینه‌کرد عوارض بیمه شخص ثالث پیش آمد.

ماجرا از آنجا شروع شد که فرشباف رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با فارس از پرداخت ۱۷۵ میلیارد تومان عوارض حق بیمه‌های شخص ثالث طی دو سال اخیر به ناجا خبر داد.

رییس کل بیمه مرکزی مدعی است که مسوولان راهنمایی و رانندگی قول داده بودند بابت این پرداخت‌ها خسارت‌ها و تصادفات کاهش یابد. حتی فرشباف در یک خبر اعلام کرد: ناجا قول داده بود آمار تصادفات ۵۰ درصد کاهش یابد.

فرشباف از نحوه هزینه‌کرد این منابع انتقاد دارد و معتقد است که راهنمایی و رانندگی باید در مورد مصارف این موضوع به بیمه مرکزی گزارش دهد. وی همچنین مدعی است که نه تنها آمار تلفات کاهش نیافته بلکه براساس آمار پزشکی قانونی ۴۱۴ نفر افزایش فوتی داشتیم و مسوولان راهنمایی و رانندگی فقط توانسته‌اند رشد آن را کنترل کنند.

راهنمایی و رانندگی در جواب عنوان کرده بود که اولا در سال جاری بیمه‌ها حتی یک ریال هم به راهنمایی و رانندگی پرداخت نکرده‌اند و علاوه بر آن آمار تصادفات و تلفات از سال ۸۵ تاکنون کاهش چشمگیری داشته است. راهنمایی و رانندگی معتقد است که آمار کشته‌ها در سال ۸۵ از حدود ۲۸ هزار نفر به حدود ۲۳ هزار نفر در سال‌های اخیر رسیده است.

همچنین سردار مؤمنی رییس راهنمایی و رانندگی ناجا در این رابطه می‌گوید: براساس قانون بودجه و ماده ۱۱ بیمه شخص ثالث مصوب سال ۸۷ مجلس شورای اسلامی بیمه مرکزی موظف است ۱۰ درصد از حق بیمه‌های تولیدی را به حساب خزانه برای هزینه‌های این نهاد واریز کند.

وی می‌افزاید: وقتی بودجه‌ای تصویب می‌شود و به نهادی واگذار می‌شود نهادهای ناظر مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات بر نحوه هزینه‌کرد آن نظارت دارند.

به گفته وی اگر قرار باشد هر سازمان بابت عوارضی که می‌پردازد از نحوه هزینه کرد آن مطلع باشد پس باید وزارت نفت که بودجه کل کشور را تامین می‌‌کند بر همه‌ سازمان بابت هزینه‌کرد منابع، نظارت داشته باشد.

پس از جوابیه راهنمایی و رانندگی و توضیحات سردار مومنی موضوع را با رییس کل بیمه مرکزی در میان گذاشتیم که وی پس از یک روز، به جای پاسخ دادن به این سوال، تلاش خبرنگار فارس در جهت اطلاع‌رسانی و پاسخ به سوالات ایجاد شده در اذهان عمومی را اقدامی در جهت ایجاد تقابل بین ارگان‌های مختلف دانست و موضوع را به قلی‌نژاد مدیر روابط عمومی ارجاع داد.

البته باید یادآور شد که یکی از وظایف خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مردم و مسوولان منعکس کردن مشکلات و در صورت لزوم ارائه راهکار به مسوولان برای برطرف کردن موضوع است.

این گزارش حاکی است: بحث عوارض بیمه شخص ثالث با توجه به وجود ۲۲ میلیون وسیله نقلیه موضوع با اهمیتی است و جامعه حق دارد بداند که هزینه‌های سنگین بیمه شخص ثالث که می‌پردازند، براساس چه ضوابطی تعیین می‌شود. در آخر هم باید متذکر شد که یکی از وظایف بیمه مرکزی دفاع از حقوق بیمه‌‌گذاران است و این سوال از بیمه مرکزی بی‌جا نیست که چرا باید مردم ۲۵ درصد هزینه اضافی بابت عوارض بیمه شخص ثالث بپردازند، ولی ندانند که در کجا و برای چه منظوری هزینه می‌شود.