همزمان با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از رشد چشمگیر شاخص‌های بیمه در ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ارائه جدولی از شاخص‌های عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۳۸۷ و تغییرات آن نسبت به سال قبل از آن و نیز مقایسه آن با شاخص‌های سال ۱۳۵۷ گفت: بررسی عملکرد صنعت بیمه کشور در نظام جمهوری اسلامی، بیانگر تداوم روند رو به رشد عملکرد شرکت‌های بیمه است.

فرشباف ماهریان اعلام کرد که حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور از ۲۷ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۵۷ به ۴۰ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ رسید که نشان‌دهنده افزایشی چشمگیر نسبت به سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.

رییس کل بیمه مرکزی، بهبود روند نرخ رشد سالانه حق بیمه از ۱/۳ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۹/۱۹ درصد در سال ۱۳۸۷ و بهبود شاخص نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی کشور) از ۵۳/۰ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۳۵/۱ درصد در سال ۱۳۸۷ را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای صنعت بیمه در ۳۰ سال گذشته برشمرد و گفت: مقایسه آمارهای ۳۰ سال گذشته نشان از آن دارد که طی این مدت، حق بیمه سرانه از رقم ۷۵۱ ریال در سال ۱۳۵۷ به رقم ۵۵۷ هزار ریال در سال ۱۳۸۷ رسیده، اما خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه در همین مدت با روند سریع‌تری افزایش یافته و حدود ۲۰۰۰ برابر شده است.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: در حالی که صنعت بیمه در سال ۱۳۵۷ مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از خسارت‌های بیمه‌گذاران را جبران کرده که در مقایسه با سال پیش از آن ۱/۱۶ درصد کاهش داشته است، شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۸۷ در حدود ۲۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال از خسارت‌های بیمه‌گذاران خود را جبران کردند که در مقایسه با سال پیش از آن ۹/۱۸ درصد افزایش داشت. در همین مدت ضریب خسارت صنعت بیمه (نسبت برگشت حق بیمه‌ها بابت پوشش خسارت بیمه‌گذاران) از حدود ۹/۴۵ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۷/۷۴ درصد در سال ۱۳۸۷ رسید، به این ترتیب در حالی که در سال ۱۳۵۷ کمتر از نصف حق بیمه‌های دریافتی صرف پرداخت خسارت بیمه‌گذاران شد، ۳۰ سال پس از آن شرکت‌های بیمه حدود سه چهارم از کل حق بیمه‌های دریافتی را صرف پرداخت خسارت بیمه‌گذاران می‌کنند.

گسترش شبکه فروش و افزایش اشتغال در صنعت بیمه

به گفته وی، از هر ۱۰ هزار نفر جمعیت فعال کشور، ۱۵ نفر در صنعت بیمه فعالیت می‌کنند. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که سهم صنعت بیمه در ایجاد اشتغال در ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافته و تعداد شاغلان در این صنعت از حدود ۷۰۰ نفر در سال ۱۳۵۷ به ۳۸ هزار و ۱۰۰ نفر در سال ۱۳۸۷ رسیده و نسبت شاغلان در صنعت بیمه طی این مدت از یک صدم درصد به ۱۵/۰ درصد ( ۱۵ صدم درصد) افزایش یافته است.

فرشباف ماهریان در گزارشی از شاخص‌های مهم صنعت بیمه در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و ۱۳۸۷، افزود: در سال ۱۳۵۷، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳ شرکت بیمه در ایران فعالیت داشتند که با ملی و دولتی شدن شرکت‌های بیمه در سال‌های بعد تعداد آنها به ۴ شرکت کاهش یافت، اما با تاسیس شرکت‌های بیمه غیردولتی در جمهوری اسلامی طی دهه ۱۳۸۰ تعداد شرکت‌های بیمه تا سال ۱۳۸۷ به ۲۰ شرکت افزایش یافته است.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: طی ۳۰ سال اخیر شعب شرکت‌های بیمه از ۴۱ شعبه به ۶۴۹ شعبه و نمایندگی‌های بیمه از ۶۰ نمایندگی به ۱۱ هزار و ۵۳۰ نمایندگی گسترش یافته است. طی همین مدت شبکه‌ای از کارگزاری‌های بیمه در کشور ایجاد شده و در حالی که در آغاز انقلاب تقریبا هیچ کارگزار بیمه‌ای در شبکه فروش صنعت بیمه کشور فعالیت نداشت، در سال ۱۳۸۷ تعداد ۲۶۶ کارگزاری حقیقی و حقوقی در کشور به فعالیت بیمه‌ای مشغول بودند.