معاون نظارت و توسعه تعاونی‌های وزارت تعاون از موافقت شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با ایجاد موسسات مالی اعتباری و بانک تعاونی سهامی‌عام خبر داد. عبدالمجید غریب‌رضا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از رایزنی و هماهنگی با بانک مرکزی برای ایجاد موسسات مالی اعتباری و بانک‌های تعاونی سهامی‌عام در کشور خبر داد و گفت: پیرو مذاکراتی که وزارت تعاون با بانک مرکزی انجام داده است، در قالب جلسات کارشناسی پیشنهاد مربوط به راه اندازی بانک یا موسسات مالی و اعتباری به شکل تعاونی مطرح و بررسی شد.

مذاکره با بانک مرکزی

معاون نظارت و توسعه تعاونی‌های وزارت تعاون اظهار داشت: در جریان مذاکراتی که انجام دادیم، قرار شد شرایط ایجاد موسسات مالی در اساسنامه شرکت‌های تعاونی سهامی‌عام ایجاد شود و بانک مرکزی نیز بتواند بر اساس قانون این اجازه را به تعاونی‌ها بدهد.غریب رضا به طرح این مساله در شورای پول و اعتبار و تصویب اساسنامه تشکیل تعاونی‌های‌ سهامی‌عام در این شورا اشاره کرد و تصریح کرد: بانک مرکزی فقط نحوه تشکیل تعاونی‌های سهامی‌عام مالی و اعتباری و بانک را بررسی می‌کند. وی ادامه داد: پس از ابلاغ شورای پول و اعتبار در زمینه فراهم شدن امکان تشکیل موسسات مالی و اعتباری و بانک تعاونی سهامی‌عام، وزارت تعاون در قالب ایجاد تعاونی برای کسانی که بخواهند در شکل تعاونی فعالیت کنند، اقدام خواهد کرد.

مذاکره با بورس

معاون وزیر تعاون تاکید کرد: البته شورای پول و اعتبار در زمینه تشکیل تعاونی‌های سهامی‌عام فقط در بخش مربوط به ایجاد بانک تعاونی اظهارنظر کرده است. به صورت کلی تعاونی‌های سهامی‌عام در بخش‌های دیگری نیز می‌توانند فعالیت داشته باشند.غریب رضا همچنین به فراهم شدن امکان فعالیت بورسی تعاونی‌های سهامی‌عام با تایید بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: اخیرا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اساسنامه شرکت‌های تعاونی سهامی‌عام مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. از این پس و بر اساس اساسنامه تیپ تهیه شده، تقاضاها قابل بررسی است.

به گفته وی، یکی از مراحل تشکیل تعاونی‌های سهامی‌عام رعایت شرایط بورس و اوراق بهادار است و از این رو تاییدیه بورس در زمینه اساسنامه این نوع از تعاونی‌ها لازم بوده است. در این زمینه با سازمان بورس تفاهم شده است.

معاون نظارت و توسعه تعاونی‌های وزارت تعاون در پاسخ به این سوال که آیا تقاضایی برای تشکیل تعاونی‌های سهامی‌عام به وزارت تعاون رسیده است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر ۱۰ تقاضا در تشکیل تعاونی سهامی‌عام مطرح شده است که در بخش‌های مربوط به تولیدی و خدماتی است.