مسعود رضا طاهری- نرخ دلار کانادا به بالاترین حد ۲۰ ماهه خود در برابر دلار آمریکا رسید. روز گذشته افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت دلار کانادا را نیز بالا برد. روز گذشته قیمت دلار کانادا برای اولین بار مرز ۱۰۰۰ تومان را در بازار ارز داخلی نیز پشت سر نهاد و همسان با نرخ دلار آمریکا به نرخ ۱۰۰۵ تومان فروخته شد که ۷ تومان رشد داشت.

برابری دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا از حد ۹۹۹۳/۰ به ۰۰۱۱/۱ در بازار ارز تورنتو نیز رسید. بهبود شرایط کار در آمریکا تقاضا برای نفت را در این کشور افزایش داده، به طوری که قیمت هر بشکه نفت تا ۸۶ دلار نیز بالا رفته است. قیمت برخی از ارزهای مرتبط با کالاها (commodities) در بازارهای جهانی همواره همسو با قیمت نفت، طلا و دیگر کالاها است. همچنین از مهم‌ترین اتفاقات بازار ارز در روز گذشته می‌توان به افزایش نرخ بهره در استرالیا اشاره کرد. بانک مرکزی استرالیا در یک اقدام کم سابقه با افزایش نیم درصدی، نرخ بهره دلار این کشور را تا ۲۵/۴ درصد بالا برد.

در بازار داخلی نیز افزایش پی در پی قیمت این ارز بالاخره نرخ دلار استرالیا را به ۹۲۳ تومان رساند که ۳ تومان افزایش قیمت روزانه را ثبت کرد.

برابری دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا دیروز به ۲۵/۹۲ رسید. افزایش نرخ بهره در استرالیا در حالی است که مقامات بانک مرکزی این کشور افزایش بیشتر این نرخ را کماکان در دستور کار دارند. افزایش نرخ بهره در این کشور به منظور فرسایش هزینه مصرف‌کننده صورت گرفته است.

مقامات بانک مرکزی این کشور افزایش نرخ ارز و نرخ بازدهی اوراق قرضه را از جمله قدم‌های بعدی برای به تعادل رساندن نرخ بهره در این کشور می‌دانند. افزایش تورم و افزایش قیمت مسکن نیز ازجمله عوامل تصمیم بانک مرکزی استرالیا برای بالا بردن نرخ بهره بوده است. دیروز نرخ دلار نیز با ۴ تومان افزایش به ۱۰۰۵ تومان رسید.