یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی منجر به ادامه روند کاهشی سپرده‌گیری در بانک‌های خصوصی شد. به گزارش ایلنا ۴/۶۴ درصد سپرده‌های بخش غیردولتی توسط بانک‌های تجاری، ۸/۱۲ درصد توسط بانک‌های تخصصی و ۹/۲۲ درصد توسط بانک‌های خصوصی تا پایان آذر ۸۸ جذب شده است.

روند جذب سپرده در بانک‌های دولتی از زمانی که بخشنامه یکسان‌سازی نرخ سود در شبکه بانکی اجرا شد، بهبود یافت و سیر نزولی آن به نفع صعودی تغییر کرد. بانک‌های تجاری دولتی در اسفند ۸۷ موفق به جذب ۱/۶۴ درصد سپرده‌های بانکی شدند، در حالی که براساس آخرین آمار یعنی سه ماهه سوم سال ۸۸ این میزان به ۴/۶۴ درصد افزایش یافته است. همین روند در بانک‌های تخصصی دولتی نیز مشاهده می‌شود. این گروه از بانک‌ها در اسفند ۸۷ حدود ۱/۱۲ درصد سپرده‌ها را جذب کردند، در حالی که این رقم در آذر ۸۸ به ۸/۱۲ درصد رسید. اما بانک‌های خصوصی که توانایی پرداخت سود بیشتر نسبت به بانک‌های دولتی به سپرده‌ها را داشتند، به دلیل اجرا شدن بخشنامه یکسان‌سازی نرخ سود، از جذب سپرده بیشتر تا حدودی جا ماندند.

آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در آذر ۸۸ بیانگر کاهش سپرده‌ها در بانک‌های خصوصی است. این دسته از بانک‌ها در اسفند ۸۷ حدود ۸/۲۳ درصد سپرده جذب کردند در حالی که این میزان در آذر ۸۸ به ۹/۲۲ درصد کاهش یافته است. با در پیش گرفتن بخشنامه یکسان‌سازی نرخ سود سپرده در شبکه بانکی، ادامه روند کنونی دور از ذهن نیست. هرچند محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی معتقد است بانک‌های خصوصی پس از برگزاری مجامع خود توانایی پرداخت سود بیشتر به سپرده‌گذاران را دارند.