کارشناس صنعت بیمه، عدم حضور موسسات رتبه بندی در صنعت بیمه را از مهم‌ترین چالش‌های توسعه فعالیت بیمه‌های اتکایی در حوزه بین‌المللی عنوان کرد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، «مهرداد خواجه‌نوری» درباره توسعه فعالیت‌های بیمه‌های اتکایی در ایران، معتقد است: راه‌اندازی این شرکت‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو است که برطرف کردن آنها نیازمند زمان است.

وی یکی از چالش‌های پیرامون این شرکت‌ها را دریافت رده‌بندی بین‌المللی اعلام کرد و گفت: این شرکت‌ها فعالیت داخلی را می‌توانند به راحتی انجام دهند، ولی برای حضور در بازار‌های بین‌المللی نیازمند دریافت رده‌بندی هستند.

این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: رده‌بندی را شرکت‌های بزرگ و معروف بین‌المللی با بررسی سلامت و قدرت مالی و بسیاری دیگر از شاخص‌های تخصصی به شرکت بیمه می‌دهند که دریافت این رتبه از یک شرکت رده‌بندی بین‌المللی باعث معتبر شدن این شرکت بیمه‌ای در سطح بازارهای بین‌المللی می‌شود و شرکت‌هایی که قصد دارند با یک شرکت اتکایی قرارداد منعقد کنند، رده‌بندی آن شرکت را بررسی می‌کنند که این رتبه را از یک شرکت بین‌المللی معتبر دریافت کرده یا یک شرکت ناشناخته در سطح بازارهای جهانی است.

خواجه نوری، چالش دیگر پیش روی این شرکت‌ها را گشایش حساب ارزی ذکر کرد و افزود: با توجه به تحریم‌های موجود در عرصه بین‌المللی، گشایش حساب ارزی زمانبر خواهد بود و اولین قدم برای اخذ رتبه‌بندی، داشتن حساب ارزی است.

وی با اشاره به این مشکلات تاکید کرد: به‌رغم وجود برخی چالش‌ها، راه‌اندازی بیمه‌های اتکایی مزیت و امتیاز بسیار مهمی برای صنعت بیمه ایران است که جهش بزرگی برای صنعت بیمه محسوب می‌شود.

خواجه نوری درباره مزایای تاسیس بیمه اتکایی ایرانیان در صنعت بیمه کشور، گفت: در گذشته یک شرکت بیمه اتکایی به نام امین تاسیس شد، اما آن شرکت عمده سهامدارانش شرکت‌های دولتی بودند، در حالی که شرکت بیمه اتکایی ایرانیان که در سال گذشته تاسیس شده، کاملا خصوصی است.

به گفته وی در عملکرد شرکت‌های خصوصی و دولتی همیشه تفاوت‌هایی وجود دارد و تاسیس این شرکت قطعا برای صنعت بیمه، اتفاق خوشایندی است.