جدیدترین گزارش اکونومیست نشان می‌دهد که نرخ تورم ایران امسال به ۸/۱۱ درصد کاهش می‌یابد. به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه مارس ۲۰۱۰ خود نرخ تورم ایران را در سال گذشته ۵/۱۳ درصد برآورد و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۸/۱۱ درصد کاهش خواهد یافت.

به نوشته اکونومیست، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۰۸، میانگین نرخ تورم ایران به ۵/۲۵ درصد رسیده است که از تورم ۱/۱۷ درصدی ثبت شده در سال پیش از آن، افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

همچنین به اعتقاد اکونومیست گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی یافته و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است.

با توجه به اینکه احتمال دارد سیاست مالی دولت همچنان توسعه‌ای باقی بماند، انتظار می‌رود فشارهای تورمی طی سال‌های آینده همچنان وجود داشته باشد و قیمت کالاها اگرچه کاهش یافته، اما در سطح بالایی باقی بماند.

بنابراین اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که تداوم روند نزولی، نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۸/۱۱ درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۱/۱۵ و ۵/۱۰ درصد خواهد بود. در همین حال انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ تورم ۸/۱۰ درصدی برای کشور به ثبت برسد که این شاخص در سال پس از آن معادل ۶/۱۱ درصد خواهد بود.

این در حالی است که اکونومیست در گزارش پیشین خود برای ایران در سال ۱۳۹۱ تورم تک رقمی پیش‌بینی کرده بود.

گزارش اکونومیست در حالی منتشر می‌شود که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ماه ۱۳۸۸ نشان ‌داد که نرخ تورم در این ماه ۸/۱۰ درصد بوده است. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را براساس سال پایه ۱۰۰= ۱۳۸۳

(۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در اسفند ماه ۱۳۸۸ به شرح ذیل اعلام کرد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ماه ۱۳۸۸ نسبت به ماه قبل ۸/۱ درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۴/۱۰ درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال ۱۳۸۷ (دوازده ماه منتهی به اسفند سال ۱۳۸۸ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند سال ۱۳۸۷) معادل ۸/۱۰ درصد بوده است.