رییس‌کل بیمه مرکزی افزایش رقابت را مهم‌ترین دلیل کاهش درآمد برخی نمایندگی‌ها عنوان و تاکید کرد: نمایندگان در این فضای رقابتی باید به ابزارهای مدرن مجهز شوند.

جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره‌ کاهش درآمد نمایندگی‌ها اظهار کرد: افزایش تنها ۱۴ تا ۱۵ درصدی تولید حق بیمه کشور در سال ۸۸ یک رکود نسبی را نشان می‌دهد. مقداری از کاهش درآمد نمایندگی‌ها هم مربوط به کاهش نرخ‌ها به خاطر آزادسازی تعرفه‌ها است. با این حال تعداد بیمه‌نامه‌ها به خصوص بیمه‌نامه‌های گروهی افزایش پیدا کرده است که این نشان می‌دهد در سطح، رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: به هر حال در شرایط گذار وقتی نرخ کاهش پیدا می‌کند حق کارمزد هم که نسبتی از آن است کاهش پیدا می‌کند. پیش از این تعداد نمایندگی‌ها زیاد بوده و پورتفوی صنعت بیمه بین ۷۵۰۰ نفر توزیع می‌شد، اما در حال حاضر آن رقم با اندکی افزایش بین ۱۵ هزار نماینده توزیع می‌شود و رقابت افزایش یافته است. رییس‌کل بیمه مرکزی تاکید کرد: باید توجه داشت که مهم‌ترین کار نمایندگان، بازاریابی و استفاده از روش‌های خلاقانه است. این که نمایندگان بنشینند و منتظر مشتری باشند، صحیح نیست و درآمدشان در این فضای رقابتی کاهش پیدا می‌کند.

فرشباف‌ماهریان افزود: فضای گسترده‌ای برای پوشش‌های بیمه‌ای جدید در کشور وجود دارد که یکی از آنها بیمه‌های عمر است و نمایندگان می‌توانند با کسب تخصص‌های لازم، به بازاریابی در این زمینه‌ها بپردازند. وی تاکید کرد: الان رقابت شدیدی به وجود ‌آمده و نمایندگان باید با آموزش و خلاقیت، بازارشان را حفظ و وضعیت نمایندگی‌شان را از رکود خارج کنند. وی افزود: ما امیدواریم نمایندگی‌ها با افزایش فروش بیمه‌نامه و گسترش پورتفوی صنعت بیمه درآمدشان بالا برود نه با انحصار و بدون فعالیت. به گزارش ایسنا اخیرا گزارش‌های متعددی از کاهش شدید درآمد برخی نمایندگان شرکت‌های بیمه منتشر شده که در برخی از آنها منجر به تعطیلی دفتر نمایندگی هم شده است.