امروز مهم‌ترین کنفرانس و همایش سالانه برای نظام بانکی کشور برگزار می‌شود و همگان علاوه بر شنیدن سخنان بالاترین مقامات پولی و مالی کشور (وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی) منتظر ارائه نظرات کارشناسان در زمینه مهم‌ترین چالش‌های کنونی نظام بانکی هستند. به گزارش ایسنا، بیستمین کنفرانس پولی و ارزی کشور با عنوان سیاست‌های اعتباری و الزامات نظام بانکی امروز در حالی برگزار می‌شود که در چندماهه اخیر با وجود بسیاری از چالش‌ها در نظام بانکی کشور، نقد سیاست‌های اجرایی نهادهای اقتصادی و بانک مرکزی کمتر به چشم می‌خورد و شاید این کنفرانس فرصتی باشد برای نقد این‌گونه سیاست‌ها بدون هیچ‌گونه شائبه‌ای.

بسیاری از کارشناسان و مدیران بانکی در چندماهه اخیر در مورد بسیاری از سیاست‌های شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مثل بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی یا افزایش سرمایه بانک‌ها از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان یا لایحه برنامه پنجم توسعه، سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند و کمتر نظر انتقادی در این زمینه در رسانه‌ها به چشم می‌خورد که شاید در این همایش به صورت کارشناسی مطرح شود.

آنچه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به عنوان چالش‌های نظام پولی و بانکی کشور استخراج کرده است، سه محور عمده چالشی را در بر می‌گیرد. چالش‌های اقتصاد کلان، چالش‌های نظام بانکی و چالش‌های عملکرد نهادهای مالی و نظارتی.

چالش‌های اقتصاد کلان شامل موضوعات نرخ ارز، حجم نقدینگی مطلوب، نرخ سود بانکی و رکود جهانی هستند.

چالش‌های نظام بانکی با موضوعات معوقات، نظارت‌های مالی، نظامات نرخ سود، الزامات هدفمندکردن یارانه‌ها است و چالش‌های نهادهای مالی با موضوعات نهادسازی و نوسازی، اعتبارات اعطایی برای خرید سهام در بورس، ساختار مطلوب و نوسازی و ابزارهای نوین بانکداری بدون ربا در نهادهای مالی است.

در این همایش تعداد ۳۷ مقاله پذیرفته شده که از این مقاله‌ها ۲۲ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۵ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

در حاشیه این کنفرانس همچنین نمایشگاهی از فن‌آوری‌های نوین بانکی برگزار می‌شود و در اتاق‌های فرعی برخی نرم‌افزارهای بانکی در زمینه اعتبارسنجی مشتریان و طراحی سیستم ارزیابی پورتفوی ارزی ارائه خواهد شد.

به گفته فرهاد نیلی، سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی، ‌دغدغه آکادمیک پژوهشکده مانع پرداختن به مسائل کاربردی نشده است.

وی تاکید کرد: پژوهشکده آماده است موضوع‌‌ها را تبدیل به صورت مساله پژوهشی کند تا به رسانه‌ها پاسخ داده شود؛ اما انجام کار‌های کارشناسی در فضای ملتهب میسر نیست. موضوعاتی مثل نرخ تورم، حجم مطالبات معوق و نرخ ارز دغدغه‌های جدی نظام پولی کشور است که باید به صورت ریشه‌ای به آنها پرداخته شود.

شاید برگزاری این کنفرانس بتواند آشتی مجددی بین کارشناسان و مدیران نظام بانکی با رسانه‌ها برقرار کند.