عضو شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر ضرورت تعیین نرخ سود بانکی متناسب با تورم، گفت: با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم، شورای پول و اعتبار در نرخ سود بانکی تجدید نظر خواهد کرد. سید محمد جهرمی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اعتراض بخش خصوصی به بالا بودن نرخ سود بانکی با توجه به کاهش تورم، اظهار داشت: بنده نیز مانند بخش خصوصی اعتقاد دارم که نرخ سود تسهیلات باید کاهش پیدا کند، چرا که اقتصاد ایران با این نرخ گردش ندارد و باید گردش بهتری پیدا کند.

وی در خصوص مکانیزم پایین آوردن نرخ سود تسهیلات در بانک‌ها، افزود: بانک‌ها برای کاهش نرخ سود تسهیلات باید ابتدا نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهند و در عین حال فعالیت بیشتری داشته باشند. مدیر عامل بانک صادرات تصریح کرد: هم‌اکنون مسوولان بانک صادرات در حال بررسی هستند تا برنامه‌ای را طراحی کنند که به دنبال آن گردش اقتصادی را در جامعه بیشتر کرده و در جهت این رونق به تدریج نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند.

جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا این شورا برنامه‌ای برای بازنگری در نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم دارد؟ گفت: حتما شورای پول و اعتبار در این مورد برنامه‌ای دارد، ولی توضیحات تکمیلی و جامع را باید سخنگوی این شورا یعنی آقای بهمنی ارائه دهد. وی تاکید کرد: ان‌شاءالله که شورای پول و اعتبار این برنامه را دارد.

بنابر این گزارش بسیاری از فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی اعتقاد دارند که با توجه به کاهش و تک رقمی شدن نرخ تورم مسوولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید برنامه‌ریزی را طراحی کنند که طبق آن نرخ سود تسهیلات بانکی در راستای تورم تعیین شود و معتقدند در این چند هفته که تورم تک رقمی شده نرخ سود باید کاهش پیدا کند و به زیر ۱۰ درصد برسد.