تشکیل کمیته بررسی سود واقعی بانک‌ها

گروه بازار پول - بانک مرکزی در بسته سیاستی پولی و بانکی دوسال گذشته، نرخ سود سپرده‌های بانکی را تعیین کرد تا به این ترتیب از انتقاد بانک‌های دولتی بکاهد. انتقاد این بانک‌ها به آن جهت بود که بانک‌های خصوصی مشمول رعایت نرخ‌های سود مصوب بانک مرکزی نبودند و می‌توانستند با پرداخت سودهای بالاتر، منابع را جذب کنند. با تصویب یکسان‌سازی نرخ‌های سود که با انتقاد بانک‌های خصوصی مواجه شد، چهره رقابتی بازار تغییر کرد. این بار موسسات پولی و اعتباری بدون مجوز بودند که نرخ‌های بالاتر ارائه می‌کردند.این موسسات در سال جاری با هشدار بانک مرکزی برای رعایت نرخ‌های سود مصوب مواجه شدند؛ اما این پایان دغدغه بانک مرکزی نبود. چرا که بانک مرکزی برای اجرای قانون بانکداری بدون ربا که بر علی‌الحساب بودن سود پرداختی به سپرده‌ها تاکید دارد، به بانک‌ها تاکید کرده بر اعلام دقیق نرخ سود قطعی در صورت‌های مالی خود اهتمام بورزند. بر این اساس روز گذشته، رییس کل بانک مرکزی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی صورت وضعیت مالی و سود پرداختی واقعی به سپرده‌ها خبر داد و گفت: این کمیته بررسی می‌کند که آیا سود اعلام شده توسط بانک‌ها همان سود واقعی است یا خیر و پس از تایید کمیته بانک‌ها می‌توانند نسبت به پرداخت سود واقعی اقدام کنند.این کمیته پس از هشدار بانک مرکزی نسبت به رعایت نرخ‌های سود علی‌الحساب صورت می‌گیرد و بر نرخ سود قطعی بانک‌ها نیز نظارت خواهد داشت تا فرآیند نظارت بر نرخ‌های سود سپرده‌ها کامل‌تر شود.بهمنی بر یکسان‌شدن حساب‌های دومنظوره (دو وضعیتی) بانک‌ها برای حل برخی مشکلات سیستم بانکی تاکید و بیان کرد: اگر موسسات و بانک‌ها خارج از ضوابط بسته بانک مرکزی عمل کنند پس از اخطار کتبی با آنها برخورد می‌شود.

بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه تمام موسسات و بانک‌ها باید نرخ‌های سود بانکی در بخش سپرده‌ها و تسهیلات را رعایت کنند، گفت: اگر آنها نرخ‌ها را رعایت نکنند، بانک مرکزی ناچار به کاهش رتبه آنها می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی با همان شرایط قبلی ادامه می‌یابد، تصریح کرد: موسسات و بانک‌ها نیز نباید سود علی‌الحساب سپرده‌ها را بیش از ۱۷ درصد پرداخت کنند، البته در پایان سال پس از محاسبه سود قطعی می‌توانند درصد بیشتری را به سپرده‌گذاران بپردازند.

زمان انتشار اسکناس درشت

رییس کل بانک مرکزی در مورد زمان انتشار اسکناس‌های درشت تر ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی گفت: فعلا زمان آن را اعلام نمی‌کنم، اما با توجه به اینکه باید چک‌پول‌ها در مقطعی از زمان از گردونه خارج شود، زمانی که مجوز چاپ اسکناس درشت‌تر را اخذ کنیم، چک‌پول‌ها نیز از گردونه خارج می‌شوند.

واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها

همچنین رییس کل بانک مرکزی با تاکید مجدد بر برنامه بانک مرکزی برای حمایت از تولید در سال جاری از واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها تا پایان سال خبر داد و خطاب به بانک‌ها گفت: بانکداری کنید نه بنگاهداری. محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج ضمن انتقاد از بنگاهداری توسط بانک‌ها اعلام کرد: بانک‌ها باید کل شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود را تا پایان سال واگذار کنند. وی با بیان این که «واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بسته سیاستی- نظارتی نیز پیش‌بینی شده است»، افزود: این قانون کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی را دربرمی‌گیرد. رییس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود را واگذار کنند و به فعالیت بانکداری بپردازند. به گفته وی، منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری به تولید اختصاص پیدا خواهد کرد.

کاهش۳۰ درصدی بدهی بخش‌های دولتی به‌بانک‌ها

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: صاحبان صنایع با بازپرداخت به هنگام تسهیلات دریافت شده به بانک‌ها، زمینه ارائه تسهیلات جدید خصوصا به صنایع دچار مشکل نقدینگی را باز کنند.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی گفت: سیستم بانکی از صنایع دچار مشکل نقدینگی با اعطای تسهیلات حمایت می‌کند؛ ولی صنایع بدهکار بانک‌ها نیز باید در بازپرداخت بدهی خود اقدام کنند تا هم خود و هم صنایع دیگر بتوانند از تسهیلات جدید استفاده کنند. وی افزود: بازپرداخت به هنگام وام‌ها و توسعه بانک‌های خصوصی باعث افزایش اعتبارات بانکی و ارائه تسهیلات بیشتر به مردم می‌شود. وی درباره بدهی بخش‌های دولتی به بانک‌ها گفت:‌ بدهی بخش‌های دولتی به بانک‌ها نسبت به سه یا چهار سال پیش قریب به ۳۰ درصد کاهش یافته است، به طوری که در حال حاضر دولت در حال برنامه‌ریزی برای کاهش بدهی‌های خود به سیستم بانکی است. رییس‌کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم احتمالا باز هم کاهش می‌یابد.