سکه در بورس کالا  تا 10 هزار تومان گران‌ترخواهد شد

گروه بازار پول- بانک مرکزی درباره عرضه نقدی سکه در بورس کالا با اشاره به اینکه در صورت عرضه سکه در بورس کالا و تداوم آن در هر روز مشتریان باید ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، اعلام کرد: این مساله عرضه نقدی سکه در بورس کالا را با شکست مواجه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به دنبال مطالب منتشر شده در برخی از رسانه‌های گروهی تحت عناوین «موافقت بانک مرکزی با عرضه سکه در بورس»، «عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا، منافاتی با عرضه سکه توسط بانک کارگشایی ندارد»، «بانک کارگشایی از دستور تمکین نمی‌کند»، «ضرب سکه به درخواست شرکت بورس کالا»، «موافقت سه بانک با ضرب و عرضه سکه در بورس کالا» و غیره، بانک مرکزی اعلام کرد: براساس بند «د» ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی نظارت بر معاملات طلا و تنظیم مقررات مربوط به این معاملات را بر عهده دارد.

بر این اساس، بانک مرکزی زمانی اقدام به عرضه سکه از طریق بانک کارگشایی، سپه و تجارت می‌کند که قیمت بازار داخلی سکه طلا بیشتر از معادل قیمت جهانی آن باشد. هدف این بانک از عرضه سکه طلا، صرفا تعادل قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است، بنابراین در مواقعی که قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازارهای داخلی مساوی یا کمتر از قیمت جهانی باشد، بانک مرکزی از عرضه سکه طلا به بازار خودداری می‌کند.

بانک مرکزی افزود: چنانچه عرضه انواع سکه از طریق شرکت بورس کالای ایران انجام شود، بانک مرکزی موظف است همه روزه اقدام به عرضه انواع سکه بهار آزادی کند، که این موضوع مغایر با قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور، اهداف، وظایف و اساسنامه بانک مرکزی است. زیرا بانک مرکزی به جای تنظیم سیاست‌های پولی و اعتباری کشور با تولید و عرضه انواع سکه، تبدیل به یک موسسه تجاری می‌‌شود.

بانک مرکزی تاکید کرد: عرضه انواع سکه بهار آزادی از طریق بانک‌های یاد شده(بانک کارگشایی، سپه و تجارت) با هدف جلوگیری از حباب قیمت در بازار داخلی، براساس بند ۱۱ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ نوعی خدمات بانکی و اعتباری محسوب می‌شود که از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف است، بنابراین، اگر بانک مرکزی هر روز از طریق شرکت بورس کالا اقدام به عرضه انواع سکه بهار آزادی کند، آن شرکت موظف به دریافت ۳ درصد مالیات ارزش افزوده از مشتریان می‌شود که در این صورت سکه بهار آزادی عرضه شده از طریق بورس کالا، بالغ بر ۹۰ تا ۱۰۰ هزار ریال گران‌تر از قیمت بازار (براساس قیمت روز) خواهد بود که مطلوب خریداران نبوده و این طرح را با شکست مواجه خواهد کرد.

شایان ذکر است بانک کارگشایی، کارگزار بانک مرکزی است و صرفا براساس درخواست این بانک اقدام به فروش سکه می‌کند، بنابراین عرضه سکه از طریق شرکت بورس کالا منوط به رفع مشکلات ذکر شده است و ارتباطی به تمکین بانک کارگشایی ندارد. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی در خصوص ضرب انواع سکه به سفارش شرکت بورس کالای ایران نیز اعلام کرد، به موجب ماده ۵ قانون ضرب سکه مصوبه ۲۸ فروردین سال گذشته ضرب انواع سکه طلا صرفا در انحصار بانک مرکزی است.

بدیهی است، سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند در خواست ضرب سکه طلا تحت عنوان «سکه یادبود» را که متفاوت با طرح و وزن انواع سکه‌های بهار آزادی است، به میزان محدود ارائه کنند، البته این سکه‌ها قابلیت عرضه و خرید و فروش از طریق شرکت‌ها و سازمان‌ها را ندارد.