مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از پیشنهاد افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه صندوق ضمانت صادرات از محل حساب ذخیره ارزی خبر داد. سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: ما از دولت مصوباتی را گرفتیم، اما این باید بصورت لایحه در قانون بودجه بنشیند و در مجلس تصویب شود.

وی افزود: اگر مجلس تصویب کند ما در سال آینده شاهد افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری سرمایه صندوق خواهیم بود؛ اما راه‌حل دیگری هم ارائه داده‌ایم اینکه ۲۰۰ میلیون دلاری که از محل حساب ذخیره ارزی نزد صندوق است به عنوان افزایش سرمایه تلقی گردد که این اتفاق برای بانک توسعه صادرات و بانک توسعه تعاون افتاده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه تصویب این مورد هم در اختیار دولت است، گفت: قرار بود افزایش سرمایه صندوق مهرماه ۸۹ اتفاق بیفتد، اما به سال ۹۰ افتاده است. هر وقت که پول کم می‌آید از صندوق می‌زنند.

سیدعلی در پاسخ به این سوال که اختلاف نظر شما درباره سطح پوشش صندوق با افقهی رییس سازمان توسعه تجارت به کجا رسیده است، گفت: پوشش بیمه‌ای صندوق ضمانت نسبت به حجم صادرات رتبه اول را دارد. چون آقای افقهی عضو هیات‌مدیره‌ ما هستند مسائلی بود که در ابتدا وجود داشت و بعد تفهیم شده بود و در حال حاضر هیچ مشکلی با آقای افقهی نداریم و کارمان را انجام می‌دهیم. وی در خصوص رتبه صندوق نسبت به حجم پوشش در منطقه گفت: نسبت به حجم پوشش رتبه‌ها در منطقه دوم است و ترکیه بالاتر از ما است. حجم پوشش ترکیه ۵/۴ میلیارد دلار و حجم پوشش ما ۱/۳ میلیارد دلار است. این در حالی است که صادرات ترکیه ۱۰۰ میلیارد دلار و صادرات ما ۲۰ میلیارد دلار است. معاون وزیر بازرگانی گفت: سطح پوشش صندوق نسبت به صادرات ۱۴ درصد است و دیگر این اتفاق نمی‌افتد؛ چون پتروشیمی به دلیل خصوصی شدن برای بیمه محصولات به صندوق مراجعه نکرده است. دوم اینکه ظرفیت صادرات ما رشد محدودی دارد؛ چرا که ما تنها سالی ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد داریم. وی افزود: میانگین کشورهای پیشرفته در سطح پوشش بیمه‌ای ۱۰ درصد است؛ در حالی‌که ما بیش از ۱۴ درصد پوشش داشته‌ایم.