مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از عملیاتی شدن امضای الکترونیکی در سیستم بانکی در نیمه اول سال آینده و حذف حساب‌های اضافی و غیر فعال بانک‌ها خبر داد و اعلام کرد: قرار است با خارج شدن چک‌پول‌ها از چرخه پولی کشور، اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی جایگزین آنها در دستگاه‌های خودپرداز شود.

مهران شریفی در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه امضای الکترونیکی در سیستم بانکی در نیمه اول سال آینده عملیاتی خواهد شد، افزود: کارهای اجرایی برای پیاده‌سازی این عملیات به شدت در حال پیگیری است. امضای الکترونیکی در سیستم بانکی یعنی شناسایی مشتریان در فضای الکترونیکی، راحت تر و با اطمینان بیشتری امکان‌پذیر می‌شود.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه با استفاده از امضای الکترونیکی امکان سوء‌استفاده در سیستم بانکی بسیار کاهش می‌یابد و اطلاعات به صورت رمز شده رد و بدل می‌شود، خاطرنشان کرد: این اطلاعات به غیر از بانک‌ها، برای هیچ‌کس قابل تشخیص و شناسایی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع این سیستم امنیت در عملیات نظام بانکی را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: این سیستم جزو آخرین تکنولوژی‌هایی است که در دنیا برای ایجاد امنیت در سیستم بانکی مورد استفاده قرار گرفته است.

اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی در خودپردازها

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داده است که چک‌پول‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی را در درون دستگاه‌های خودپرداز قرار دهند، اظهار داشت: اما با انتشار انبوه اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی، به تدریج چک‌پول‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی نیز از چرخه پولی کشور خارج و اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی جایگزین آنها خواهد شد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که تا آن زمان نیز حجم پرداخت‌های الکترونیک از طریق پایانه‌های فروشگاهی افزایش یافته و تقاضا برای پول و اسکناس کمتر خواهد شد.

کارت‌ها، خودپردازها و پایانه‌های فروش

وی تعداد کارت‌های بانکی را در حال حاضر ۱۰۰ میلیون کارت، خودپردازها را ۱۹ هزار دستگاه و پایانه‌های فروشگاهی را نیز یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه اعلام و بیان کرد: تعداد دستگاه‌های خودپرداز نسبت به تعداد کارت‌های بانکی کمتر است و باید نسبت به دستگاه‌ها افزایش یابد.

حساب‌های اضافی و غیرفعال

مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با انتقاد نسبت به اینکه برخی از افراد کارت‌های متعدد بانکی و حساب‌های مختلفی نیز دارند، گفت: اینکه افراد دارای حساب‌های بانکی متعددی هستند و برای هر حساب خود نیز یک کارت بانکی دارند، بیشتر ناشی از این است که حقوق خود را از یک بانک، درآمد دیگر خود را از بانک دیگر و مثلا سود سهام عدالت خود را نیز از بانکی دیگر دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل اینکه دریافتی‌هایی از کانال‌های مختلف دارد، بنابراین مجبور هستند که حساب‌های متفاوت در بانک‌های مختلف داشته باشد، دلیل این امر نیز این است که تاکنون ارتباط الکترونیکی بین بانکی ضعیف بوده است، اما با ایجاد سیستم‌های «پایا» و «ساتنا» کافی است که فقط در یک بانک حساب داشته باشید، فرضا اگر در بانک ملی دارای حساب سیبا باشید، هر فرد دیگری از هر بانک دیگری می‌تواند به صورت الکترونیکی پول به حساب شما حواله کند.

شریفی با تاکید بر اینکه با سیستم‌های ساتنا و پایا دیگر این محدودیت‌ها وجود نخواهد داشت که لازم باشد فردی در بانک‌های متعددی دارای حساب باشد تا بتواند حقوق، سود سهام و غیره را دریافت کند، خاطرنشان کرد: کافی است که فردی در یک بانک دارای حساب باشد تا از هر بانک دیگری پول به حساب وی واریز شود.

وی تاکید کرد: این سیستم یعنی اینکه به طور اتوماتیک یک حساب برای هر فرد کافی است و با داشتن چندین حساب تنها کار خود را سخت تر می‌کند. تاکنون نیز به دلیل اینکه ارتباطات بین بانکی مان ضعیف بوده مردم در چندین بانک دارای حساب بودند یا اینکه سازمان‌ها مردم را اجبار می‌کردند که در بانک خاصی حساب باز کنند که با فعال شدن این سیستم‌ها دیگر این‌گونه الزامات از بین می‌رود.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر کاهش یافتن تعداد حساب‌ها در بانک‌ها اظهار داشت: حساب‌های اضافی و غیرفعال بانک‌ها باید حذف و بسته شود، این موضوع از آثار پیاده سازی سیستم‌های الکترونیکی در نظام بانکی است.

وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته افراد تنها دارای یک یا دو حساب بانکی هستند، منتهی اجرای این برنامه در ایران تا زمان آشنا شدن مردم و سازمان‌ها با سیستم‌ها و مشخص شدن آثار آن زمان‌بر است.