مدیرعامل بانک تجارت گفت: براساس برنامه‌ها، دولت باید تا پایان سال جاری ۱۰ درصد دیگر از سهام این بانک را در بورس عرضه کند و سهم خود را در این بانک به ۲۰ درصد کاهش دهد. مجیدرضا داوری در گفت‌وگو با ایرنا، ‌افزود: هم‌اکنون سهم دولت از بانک تجارت ۳۰ درصد است که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی این سهم باید به ۲۰ درصد کاهش یابد.

داوری خاطرنشان کرد: بر همین اساس و با واگذاری ۱۰ درصد از سهام این بانک، حدود‌ ۸۰ درصد از سهم بانک تجارت به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد؛ ۱۰ درصد باقی‌مانده سهام بانک تجارت تا پایان سال جاری واگذار شود.

مدیرعامل بانک تجارت، وضعیت سهام بانک در بازار سرمایه را مطلوب ارزیابی کرد و افزود:‌ بانک تجارت ۳۰ تیر ماه سال جاری مجمع فوق‌العاده خود را برگزار و افزایش سرمایه را در آن تصویب کرد. گفتنی است؛ بانک تجارت در سال جاری با تحقق ۱۰۴ درصدی سود پیش‌بینی شده برای هر سهم این بانک ۲۵۰ از ۲۸۸ ریال سود هر سهم خود را به سهامدارانش پرداخت می‌کند. در مجمع عادی و فوق‌العاده سالانه این بانک، سهامداران تصمیم گرفتند تا سرمایه را تا میزان ۳۰ درصد از محل مطالبات به روز شده و سود تقسیم نشده افزایش دهند.

سهام بانک تجارت ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ با قیمت پایه ۱۲۰۰ ریال پا به عرصه بازار سرمایه کشور گذاشت.

عقود مشارکتی

وی درباره تعیین سقف برای عقود مشارکتی شبکه بانکی کشور، گفت: تعیین حداقل و حداکثر برای عقود مشارکتی با روح بانکداری همخوانی ندارد.

وی گفت: ‌اگر طرحی دارای ۱۵۰ درصد سود باشد و بانک مرکزی اعلام کند که سود دریافتی توسط بانک‌ها حداکثر۳۰درصد باشد، آیا این امر برای بانک‌ها اقتصادی خواهد بود یا خیر. داوری ادامه داد: از آنجا که هر دو طرف (بانک و صاحب طرح) در عقود مشارکتی با یکدیگر شریک هستند باید به یک میزان در سود نیز شریک باشند.

مدیرعامل بانک تجارت خاطرنشان کرد: هرچند تعیین سود برای عقود مشارکتی با ماهیت بانکداری همخوانی ندارد، اما بانک مرکزی این اختیار را دارد که بر سیستم بانکی نظارت کند.

وی گفت: از آنجا که باید بر بازار متشکل پولی نظارت شود، بانک مرکزی اختیار دارد تمام تمهیدات لازم را برای نظارت در این بخش اتخاذ کند.