با عرضه سهام بیمه دانا به عنوان سومین شرکت بیمه مشمول واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در روز دوشنبه هفته جاری در بورس، کار خصوصی‌سازی بیمه‌ها در فاز اول (عرضه اولیه سهام بیمه‌های دولتی در بورس) به پایان می‌رسد تا به این ترتیب بیش از ۵۰ درصد صنعت بیمه کشور در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، سومین شرکت بیمه (بیمه دانا) مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی روز دوشنبه هفته جاری ۲۵ مردادماه در بورس عرضه می‌شود تا با این اقدام، خصوصی سازی بیمه‌ها در فاز اول (عرضه اولیه سهام بیمه‌های دولتی در بورس) به پایان برسد. اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی طی سال‌های اخیر از مهم‌ترین برنامه‌های کلان اجرایی کشور بود، گرچه سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ دولتی خصوصی‌سازی شدند، اما سهام بانک‌ها و بیمه‌ها از اهمیت دیگری برخوردار بود.

واگذاری سهام بیمه‌ها پس از واگذاری سهام بانک‌ها کلید خورد، گرچه شرکت‌های بیمه با چالش‌های متعددی در واگذاری سهام مواجه بودند، اما پس از واگذاری نیز با انتقادات بسیاری از جمله ترکیب هیات مدیره و انتخاب مدیرعامل توسط بخش دولتی مواجه هستند.

بر اساس قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از میان ۴ شرکت بیمه دولتی البرز، آسیا، دانا و ایران قرار بود که تنها بیمه ایران دولتی باقی بماند و سه شرکت بیمه دیگر خصوصی‌سازی شوند تا با این اقدام، بیش از ۵۰ درصد از صنعت بیمه کشور در اختیار بیمه‌های خصوصی قرار گیرد. بر اساس اجرای این برنامه ۱۰ درصد سهام بیمه البرز معادل ۲۶ میلیون سهم با قیمت ۶۲۹ تومان و ۳ ریال در روز ۱۵ مهرماه سال گذشته در ظرف ۳۸ ثانیه در بورس به فروش رفت.

۱۰ درصد سهام بیمه آسیا نیز به عنوان دومین شرکت بیمه مشمول اصل ۴۴ در روز دوم بهمن سال گذشته پس از گذشت ۲۷ ثانیه از بازگشایی نماد در بورس فروخته شد.

سهام بیمه دانا قرار بود سال گذشته وارد بورس شود، اما به دلیل مشکلاتی که در روند اساسنامه، صورت‌های مالی و غیره داشت تاکنون به طول انجامید. این شرکت با سرمایه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری سهام بیمه‌ها گفته است: سهام بیمه‌ها جزو بهترین سهام شرکت‌های دولتی برای واگذاری هستند و سهام بیمه‌های واگذار شده جزو بهترین و پربازده‌ترین شرکت‌های بورسی به شمار می‌روند، این در حالی است که با توجه به وضعیت مناسب بورس، شرایط برای واگذاری سهام آخرین بیمه مناسب است.

همچنین جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی ایران بر عرضه و واگذاری سهام شرکت‌های بیمه به قیمت مناسب و در شان شرکت‌های بیمه تاکید کرده است.