یک کارشناس پولی در تشریح دلایل کاهش تورم با تاکید بر اینکه احتمال دخالت مسائل سیاسی در آمار بانک مرکزی کم است، گفت: انتقاد به نحوه آمار دهی بانک مرکزی در همه دولت‌ها مطرح بوده است.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: آنچه در حال حاضر، به کاهش تورم منجر شده، شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد است. در این شرایط، بر خلاف تصور عامه مردم، نرخ رشد قیمت‌ها کم می‌شود، در حالی که قیمت‌ها کم نمی‌شود. وی افزود: بر این اساس، در شرایط رکود، قیمت‌ها پایین نمی‌آید، بلکه قیمت آنها به اندازه سال گذشته آن بالا نمی‌رود. هزینه‌ای که در این شرایط اقتصاد باید بپردازد زیاد است، در حالی در شرایط رکود، این میزان از هزینه را اقتصاد متقبل نمی‌شود. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: هزینه‌ای که اقتصاد در شرایط رکود باید متقبل شود، هزینه‌هایی چون افزایش بیکاری و مواردی مانند آن است که هیچ یک از این عوامل، شرایط مردم را بهبود نمی‌دهند، در حالی که در شرایط رونق، امکان بهبود شرایط مردم بیشتر است.

انتقادهای وارد به نحوه آماردهی بانک مرکزی ربطی به دولت خاصی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که شبهه‌ای در بین برخی اذهان وجود دارد که آمار بانک مرکزی واقعی نیست، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: انتقادهایی به نحوه آمارگیری بانک مرکزی در تعیین نرخ تورم مطرح می‌شود که از این جمله، سیستم آمارگیری بانک مرکزی از ۶۶ شهر است. در این میان، مناطق ثابت بوده و کالاها نیز عمدتا به نرخ دولتی محاسبه می‌شوند. شجری در پاسخ به این سوال که آیا این انتقاد به نحوه آماردهی بانک مرکزی در دولت نهم و دهم مربوط است یا همواره این انتقاد مطرح بوده است؟ اظهار داشت: این گونه انتقادها در خصوص دقیق نبودن آمار بانک مرکزی همواره وارد بوده است و ربطی به دولت خاصی ندارد. به نظر من احتمال دخالت مسائل سیاسی در آمار بانک مرکزی کم است.

وی افزود: پرسشنامه‌هایی که توسط بانک مرکزی تکمیل می‌شود، متاثر از برخی دغدغه‌ها و ترس‌های پرسش‌شوندگان چون نگرانی‌های مالیاتی، مخدوش است، لذا از این رو، انتقادهای مذکور طرح می‌شود.

ترکیب سبد خانوار برای تعیین نرخ تورم سال ۱۳۹۰ تغییر می‌کند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که ترکیب سبد خانوار به عنوان مبنای تعیین نرخ تورم توسط بانک مرکزی چند سال یکبار تغییر می‌کند، گفت: این تغییر هر ۵ سال یکبار صورت می‌گیرد و طی آن کالاهای جدید وارد سبد شده و کالاهای قدیمی‌که مصرف آنها به حداقل رسیده از سبد خارج می‌شوند. این تغییرات نیز دلایل تکنولوژیکی دارند. آنچه در این میان مهم است، کالاهای مصرفی مردم است.

وی افزود: در این تغییرات، تنها کالا تغییر نمی‌کند، بلکه ضرایب اختصاص یافته به هر کالا نیز مبتنی بر حجم مخارج مربوطه تغییر می‌کند. وضع تغذیه در تعیین ضرایب کالاهایی چون نان تعیین کننده است که ممکن است سبب کاهش یا افزایش در سبد خانوار برای تعیین نرخ تورم شود.

شجری در پاسخ به این سوال که با تغییر ترکیب سبد خانوار برای تعیین نرخ تورم، به نظر شما نرخ تورم چه میزان تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: این تغییرات، حدود ۱۰ درصد افزایش در نرخ تورم ایجاد می‌کند.