یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تنها راهی که مردم می‌توانند خود را در شرایط هدفمندسازی یارانه‌ها در مقابل تورم مقاوم کنند، صرفه‌جویی در مصرف است، گفت: دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های پولی مناسب وجوه مازاد مردم رابه سمت سیستم بانکی هدایت کنند. هوشنگ شجری در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: در شرایط تورمی، مقوله تورم خود الگویی را در میان‌مدت برای مردم به وجود می‌آورد که آن هم مساله صرفه جویی است.

وی با تاکید بر اینکه تنها راهی که مردم می‌توانند خود را در شرایط فعلی در مقابل تورم مقاوم کنند صرفه‌جویی در مصرف است، ادامه داد: چنانچه مردم خودشان برای صرفه‌جویی پیش‌قدم نشوند، تورم صرفه‌جویی را به آنها تحمیل خواهد کرد و در این‌باره راه‌حل دیگری وجود ندارد؛ مشروط بر اینکه این صرفه‌جویی در چارچوب قوانین دولت نیز اعمال شود.

این استاد دانشگاه افزود: عدم رعایت صرفه‌جویی از سوی دولت و هزینه‌های گزافی که دولت برای مردم صرف می‌کند، به خودی خود الگوی صرفه‌جویی را خدشه‌دار می‌کند.

شجری با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی باید هم در دولت و هم در خانواده‌ها رعایت شود، اظهار داشت: به طور کلی درصد تورم باید کاهش یابد و ابعاد این صرفه‌جویی در زمینه‌های مختلف در حوزه برق، آب و بخش‌های خصوصی باید کنترل شود؛ همچنین بخش دولتی باید در کاهش ایجاد مخارج اضافی اهتمام ورزد.

‌این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: عدم صرفه‌جویی دولت، درآمدهای مردم را به شکل کاذب در شرایط تورمی بالا می‌برد و الگوی صرفه‌جویی را خدشه‌دار می‌کند، بنابراین حذف مخارج زاید دولتی بر این چارچوب تاثیرگذار است.

اعتباراتی که بانک‌ها به دولت می‌دهند بحران مالی در پی دارد

شجری با اشاره به اینکه دولت باید سیاست‌های انقباضی مالی‌ای را که در برخی زمینه‌ها مشاهده می‌شود تداوم بخشد، گفت: دولت درآمدهای خود را در سال‌جاری در بخش دولتی بیش از شش درصد افزایش نداد که این امر موجب شد تا مردم در فشارهای مالی قرار بگیرند.

وی گفت: اعتباراتی که بانک‌ها به دولت می‌دهند معمولا بحرانی را به وجود می‌آورد که به آن تورم پولی گفته می‌شود، بنابراین صرفه‌جویی دولت به معنی متعادل کردن بودجه دولت است و این در حالی است که در شرایط فعلی بودجه دولت در حال خارج شدن از تعادل است.

این استاد دانشگاه افزود: تعادل بودجه به این معنی است که مبلغ و اعتبار زیادی بین مردم توزیع نمی‌شود تا بتوانند بخشی دیگر را متورم کند و چنانچه دولت مغلوب حوادثی از سر اجبار یا به علت عدم تخصص در این زمینه می‌شود، رکود در بخش خصوصی را به نیز دنبال خواهد داشت.

دولت تا به حال در مورد سودهای بانکی به خوبی عمل نکرده است

شجری با بیان اینکه دولت تا به حال در مورد نرخ‌های سود بانکی به خوبی عمل نکرده است، توضیح داد: یکی از راه‌هایی که مردم را به صرفه‌جویی بیشتر تشویق می‌کند، پس‌انداز است و این پس‌انداز کردن به خصوص در مواقع تورم قطعا وجود دارد؛ بنابراین ارزش مالی پس‌اندازهای مردم را کاهش می‌دهد، اما کاهش سود بانکی در شرایط تورم، این میزان کاهش ارزش را جبران می‌کند.

وی افزود: دولت نباید سود بانکی را کاهش دهد، بلکه باید سود بانکی را برای قشر کم‌درآمدی که پس‌انداز کوتاه مدت دارند افزایش دهد و این در حالی است که نرخ سود بانک مرکزی در دو سال اخیر به صورت تخصصی محاسبه نشده است که در پی آن، اساس سیاست‌ها را هم دچار اشتباه می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت باید سود‌های بانکی را به صورت شرعی تنظیم کند، گفت: در حال حاضر که نرخ سود را به جای نرخ بهره در سیستم بانکی جایگزین کرده‌ایم، نرخ سود باید به اندازه‌ای باشد که مردم را در این زمینه تشویق کند. به گفته شجری چنانچه مسیر وجوهات از بانک‌ها قطع شود و نرخ سود پایین آید، ممکن است این وجوهات وارد بخش مسکن یا غیره شود.

وی خاطرنشان کرد: وجوهات باید در سیستم بانکی کانال‌ریزی شود تا نرخ سود بسیار تاثیرگذارباشد و به دنبال آن سیاست پولی دولت و بانک مرکزی، باید در جهت کانالیزه کردن پول‌ها به سمت سیستم بانکی باشد.