رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی گفت: سپرده‌گذاری به شرط وام در بخش قرض‌الحسنه ربا است، زیرا یک شرط زیاده خواهد بود و موجب بطلان می‌شود. محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با مهر، درباره شرط سپرده‌گذاری برای دریافت وام توسط بانک‌ها گفت: اگر این سپرده‌گذاری در بخش قرض‌الحسنه باشد، ربا محسوب می‌شود، زیرا یک شرط است و شرط زیاده خواهد بود و در قرض‌الحسنه موجب بطلان می‌شود.

رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه اگر این سپرده‌گذاری در بخش سپرده‌های سرمایه‌گذاری باشد، چون حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مطرح می‌شود، بلا اشکال است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سپرده گذاری به شرط وام در بخش‌هایی مثل خودرو و مسکن مجاز است؟ اظهار کرد: بله، زیرا بحث سپرده‌گذاری است که مطابق آیین‌نامه فصل دوم قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت می‌گیرد، تمام این موارد قوانینی است که روی آنها بررسی‌های کافی صورت گرفته و به تایید رسیده است.

این مقام مسوول بانکی با تاکید بر اینکه حق تقدم استفاده از تسهیلات مطرح می‌شود، بنابراین اشکالی ندارد، اظهار کرد: اگر سپرده‌گذاری به شرط وام در باب قرض‌الحسنه باشد، باطل است.

به گزارش مهر، گرچه شرط اخذ سپرده از مشتریان برای دریافت وام از بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی و مراجع عظام طی سال‌های اخیر ربوی و مطرود اعلام شده است، اما هنوز بانک‌ها به این کار اقدام می‌کنند.

در این حالت برخی بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه شرط پرداخت وام را سپرده‌گذاری به مدت ۶ تا یک سال اعلام می‌کنند که این اقدام ربا تلقی می‌شود و اگر پول گذاشتن در صندوق، مشروط به قرض دادن پس از مدت معین باشد، حکم ربا دارد.

قانون بانکداری بدون ربا

خاوری همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان بانکی یکی از مشکلات بانکی را پیچیدگی‌های قانون بانکداری بدون ربا عنوان می‌کنند، آیا واقعا چنین است؟ اظهار کرد: قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانونی جامع و کامل است که می‌تواند در عملیات بانکی کشور راهگشا باشد.

مدیرعامل بانک ملی تاکید کرد: منتها عمل به این قانون مستلزم تسلط به این قانون و قدرت تشخیص نسبت به قانون است، البته اقداماتی در بحث آموزش صورت گرفته است، اما گاهی نیازها منجر به فشارهایی می‌شود که ممکن است اغماض‌هایی را ایجاد کند که نباید این اغماض‌ها صورت گیرد. وی با تاکید بر تشریح قانون عملیات بانکی بدون ربا و آثار آن برای مردم، گفت: در این صورت است که می‌توان در مورد این قانون بدون تردید صحبت کرد. آنچه مسلم است بر اساس احکامی ‌که در اختیار داریم به نحوی عمل می‌کنیم که احکام‌مان منطبق بر عمل‌مان باشد.