فاطمه بهادری- در حالی که در بخشنامه‌های بانک مسکن در خصوص مشخصات ساختمان برای دریافت وام ۱۸ میلیونی خرید، تاریخ صدور پروانه ساختمانی کمتر از ۱۲ سال اعلام شده است، در بازار غیررسمی تهیه وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن برای واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال هم فراهم است. ایزدی، مدیر روابط عمومی و سخنگوی بانک مسکن نیز تاکید کرد: در بخشنامه‌های بانک، وام خرید به واحد‌های مسکونی بالای ۱۲سال تعلق نمی‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن تنها به واحدهای مسکونی با عمر کمتر از ۱۲ سال تعلق می‌گیرد و بانک مسکن از پرداخت این وام به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال خودداری می‌کند. بنابراین گزارش، اما دفاتر و برخی بنگاه‌های املاک در تازه‌ترین اقدام خود پا را فراتر گذاشته و برای جلب مشتری بیشتر، اطلاعیه‌‌هایی را مبنی بر تهیه وام به واحدهای مسکونی بالاتر از ۱۲ سال منتشر می‌کنند.

به گزارش فارس، خانم فروشنده‌ای که دفتر آنها در میدان رسالت واقع شده، گفت: برای تهیه وام ۱۸ میلیون تومانی به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال تاییدیه‌ای از سرپرستی بانک مسکن گرفته می‌شود و هزینه این تاییدیه جدا از سایر هزینه‌ها خواهد بود. وی ادامه داد: چنانچه واحد مسکونی مورد نظر ۱۷ سال عمر داشته باشد، برای این ۵ سال هزینه‌ای معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر از متقاضی وام دریافت خواهد شد؛ یعنی به ازای هر سال حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. وی تاکید کرد: فردی که متقاضی خرید وام ۱۸ میلیونی مسکن است اگر ضامن نداشته باشد، هزینه آن بدون احتساب هزینه دفتر اسناد رسمی و هزینه کد رهگیری دو میلیون و۷۰۰ هزار تومان است و چنانچه متقاضی خرید وام بتواند ضامن تهیه کند هزینه آن به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

معاملات غیرقانونی انواع وام در بازار

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس به‌رغم هشدارهای بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی بودن خرید و فروش امتیاز هر گونه وام از جمله وام ۱۸ میلیونی مسکن گزارش‌ها از بازار حاکی از این است که خرید و فروش وام مسکن همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود نسبت به خرید و فروش امتیاز انواع وام از جمله وام مسکن آن را غیرقانونی دانسته و از متقاضیان این‌گونه وام درخواست کرد تا از خرید و فروش امتیاز وام مسکن جدا خودداری کنند. این گزارش می‌افزاید: اگر چه این هشدارها و بخشنامه‌ها به بانک‌ها که هر چند وقت یک بار به اطلاع‌عموم هم می‌رسد، ظاهرا تکراری و عادی شده است. خبرها و گزارش‌ها حاکی از این است که نه فرد متقاضی امتیاز وام مسکن، نه فروشنده امتیاز و نه دفاتر و بنگاه‌های املاک بدون هیچ ترس و واهمه‌ای و بی‌تفاوت نسبت به این هشدارها همچنان به این اقدام خود ادامه می‌‌دهند.

فروشنده وام: مشکلی نیست؛ قانونی است

یک فعال خرید و فروش وام در منطقه تهرانپارس در خصوص اینکه با توجه به اینکه بانک مرکزی نسبت به خرید و فروش امتیاز وام مسکن هشدار داده و آن‌را قانونی ندانسته، گفت: خرید و فروش امتیاز وام مسکن هیچ مشکلی ندارد؛ چرا که این کار در دفتر ثبت اسناد رسمی صورت می‌گیرد و قانونی است. شرافت ادامه داد: در این روش فرد فروشنده امتیاز وام به خریدار وام وکالت‌نامه بلاعزل می‌دهد. وی ادامه داد: اینکه بانک مسکن اعلام کرده نقل و انتقال وام مسکن تنها به افراد درجه یک خانواده قانونی است، درست است، اما به هر حال این خرید و فروش وام هم که وکالتی صورت می‌گیرد هیچ مشکلی نخواهد داشت.

وام مشارکت ساخت خانه‌های نیمه ساخت

شرافت گفت: وام مشارکت ساخت برای خانه‌های نیمه ساخت که سقف آن ۱۸ میلیون تومان است به واحدهای مسکونی نیمه‌ساخت تعلق می‌گیرد که هزینه تهیه آن برای فرد متقاضی دو میلیون و۸۰۰ هزار تومان است. به گفته وی، وام ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن برای خرید متقاضی (با ضامن) دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بدون ضامن دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

وام ۱۸ میلیونی خانه های بالای ۱۲ سال

اما دفاتر و برخی بنگاه‌های املاک در تازه‌ترین اقدام خود پا را فراتر گذاشته و برای جلب مشتری بیشتر، اطلاعیه‌‌هایی را مبنی بر تهیه وام به واحدهای مسکونی بالاتر از ۱۲ سال منتشر می‌کنند.

ضامن‌های ۵۰۰ هزار تومانی

فعال دیگری که دفتر او در میدان رسالت است، گفت: عنوان می‌شود که خرید و فروش امتیاز وام مسکن غیرقانونی است و تاکنون از این مطالب زیاد گفته شده است. وی افزود: در خرید و فروش وام مسکن خریدار با صحت سلامت و فروشنده با استقبال به دفاتر ثبت اسناد املاک می‌روند و اقدام به خرید و فروش امتیاز وام می‌کنند و کسی آنها را به زور وادار به این کار نمی‌کند. به گفته وی، امتیاز وام ۱۸ میلیونی مسکن بدون ضامن دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و با ضامن دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ یعنی تهیه هر ضامن حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.