دنیای اقتصاد- به دنبال مداخله بانک مرکزی در بازار طلا و ارز، نرخ‌ها در هر دو بازار پس از یک هفته التهاب در آخرین روز هفته رو به کاهش نهاد و رییس کل بانک مرکزی نیز با اعلام رسمی رساندن دلار به 1060 تومان از مردم خواست با انگیزه سود به این دو بازار وارد نشوند وگرنه ضرر خواهند کرد. به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، طی روزهای اخیر اتفاق خاصی در بازار جهانی ارز نیفتاد و بانک مرکزی نیز هر میزان که بانک‌ها و صرافی‌ها نیاز داشته باشند، به آنها ارز خواهد داد و در بازار طلا نیز اگر احساس کند جو بازار آرام نمی‌شود، فکر دیگری خواهد کرد و یک‌میلیون از پنج میلیون سکه ذخیره را وارد بازار خواهد کرد.همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی، بانک مرکزی از نظارت محسوس و غیرمحسوس بر بازار طلا و ارز خبر داد و اعلام کرد که با هرگونه اخلال در این دو بازار برخورد قانونی خواهد کرد. روز پنج‌شنبه، پس از چند روز حرکت جهشی در این دو بازار، سکه طلا با 12 هزار تومان کاهش به 348 هزار تومان و نرخ دلار با 70 تومان کاهش به 1140 تومان رسید.

دلار ۷۰ تومان، سکه ۱۲ هزار تومان ارزان شد
تب بازار ارز و سکه فرو نشست
مسعودرضا طاهری
رییس کل بانک مرکزی: دلار را به 1060 تومان می‌رسانیم
اعلام خبر تزریق ارز و سکه به بازار از سوی بانک مرکزی و بانک کارگشایی، روز پنجشنبه ۷۰ تومان از قیمت دلار آمریکا و ۱۲ هزار تومان از قیمت سکه بهار آزادی کاست. روز پنجشنبه گذشته قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌ها با کاهش ۷۰ تومانی خود، تا ۱۱۴۰ تومان افت کرد. این نرخ از سوی برخی مراجع ۱۱۰۰ تومان نیز اعلام شد. حتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به برطرف شدن مشکل حواله‌جات ارزی بانک‌های ملی و صادرات به امارات ادعا کرد که قیمت دلار به ۱۰۹۰ تومان نیز رسیده است.
سکه بهار آزادی نیز با اعلام خبر فروش فوق‌العاده در بانک کارگشایی روز پنجشنبه با 12 هزار تومان افت قیمت، به نرخ 348 هزار تومان کاهش یافت.
روز پنجشنبه یورو نیز در بازار ارز با ۸۰ تومان کاهش به قیمت ۱۵۰۰ تومان افت کرد. در عین حال پوند انگلیس، صد ین ژاپن، دلار کانادا و دلار استرالیا با ۳۰ تومان، ۵۰ تومان، ۲۵ تومان و ۲۰ تومان رشد قیمت به ترتیب ۱۷۷۰ تومان، ۱۳۵۰ تومان، ۱۱۲۰ تومان و ۱۰۸۰ تومان معامله شدند. اگرچه به غیر از دلار و یورو سایر ارزها با ابهام در رقم دقیق قیمت مواجه بودند.
در بازار سکه با اطمینان حاصل کردن متقاضیان از جدی شدن جلسات حراج بانک کارگشایی به دونوبت صبح و عصر، قیمت سکه طرح قدیم نیز با 10 هزار تومان کاهش تا 365 هزار تومان پایین آمد.در عین حال نیم سکه و ربع سکه با 3 هزار تومان و 1000 تومان افزایش به ترتیب 175 هزار تومان و 90 هزار تومان فروخته شدند. همچنین در ادامه اعتراضات صنف طلا به مالیات بر ارزش افزوده، قیمت هر مثقال طلای 17 عیار نیز با وجود ابهام در قیمت، به نرخ 154 هزار تومان رسید که 5 هزار تومان نسبت به نرخ چهارشنبه افزایش قیمت را ثبت کرده است.
ارز مورد نیاز مردم را تامین می‌کنیم
روابط عمومی بانک مرکزی نیز در اعلامیه‌ای رسمی اعلام کرد که بانک مرکزی ارز مورد نیاز همه مردم را تامین خواهد کرد. در این گزارش آمده است؛ باتوجه به وظیفه بانک مرکزی برای نظارت بر حسن اجرای قوانین و سیاست‌های پولی و بانکی و مدیریت نرخ ارز و طلا و به منظور حفظ حقوق متقاضیان واقعی و رعایت صرفه و صلاح مردم، تصمیمات زیر اتخاذ گردید:
۱ - ارز مورد نیاز تمامی مردم و فعالان اقتصادی به هر میزان از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
2 - بانک مرکزی طلا و سکه مورد نیاز متقاضیان را باتوجه به نرخ جهانی به هرمیزان به صورت روزانه تامین می‌نماید.
۳ - نرخ ارز به صورت روزانه تعیین می‌گردد.
4 - حوزه نظارت بانک مرکزی به صورت محسوس و غیرمحسوس برحسن اجرای این عملیات نظارت خواهد نمود و با هرگونه اخلال در بازار ارز و طلا برخورد قانونی می‌نماید.
رییس کل بانک مرکزی نیز در جمع خبرنگاران از تصمیم این بانک برای کاهش و کنترل قیمت دلار تا سطح ۱۰۶۰ تومان خبر داده است. در عین حال، قائم‌مقام بانک مرکزی با اذعان به اینکه نمی‌توان قیمت دقیقی برای دلار پیش‌بینی کرد، وعده داده که با کنترل قیمت دلار نرخ آن تا ۱۰۵۰ تومان افت کند. مدیرعامل بانک ملی نیز روز پنجشنبه با اعلام خبر رفع وقفه در روند حواله‌جات ارزی این بانک گفت: اگر صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی نسبت به قیمت ارز در آینده تردیدی دارند، می‌توانند با مراجعه به بانک ارز را با نرخ بین بانکی پیش‌خرید کنند. وی همچنین افزود: حراج سکه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در بانک کارگشایی در ۶ روز هفته انجام می‌شود و در این حراج‌ها انواع سکه عرضه خواهد شد.
رییس‌کل بانک مرکزی به دلالان سکه و ارز هشدارداد
رییس کل بانک مرکزی با اعلام هشدار به دلالان ارز و سکه طی روزهای اخیر تاکید کرد: با عرضه فراوان سکه و ارز توسط بانک‌ها و بانک کارگشایی قیمت سکه هفته آینده به سطح جهانی کاهش می‌یابد و دلار را نیز به قیمت ۱۰۶۰ تومان می‌رسانیم.
محمود بهمنی در مورد وضعیت نابسامان بازار سکه و ارز طی روزهای اخیر اظهار داشت: بانک مرکزی در مورد بازار سکه و ارز تصمیم گرفته که قیمت ارز را به حالت اولیه برگرداند و با توجه به اینکه قیمت سکه هم کاذب افزایش یافته، بانک مرکزی در تلاش است قیمت سکه را مطابق بازارهای جهانی تعدیل کند.
وی گفت: قطعا بانک مرکزی با برنامه‌ریزی‌های خود حداکثر تا هفته آینده قیمت سکه و ارز را به وضعیت عادی و مناسب برخواهد گرداند. به گفته رییس کل بانک مرکزی، قیمت دلار به هر میزان در سطح جهانی باشد، بانک مرکزی قیمت آن را به سطح حداکثر ۱۰۶۰ تومان بر می‌گرداند. بهمنی درباره وضعیت طلا و سکه افزود: طلا و سکه نیز به حد کافی در بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن را به سطح جهانی می‌رسانیم.
وی با بیان اینکه قیمت سکه بیشتر از قیمت فعلی نخواهد شد، افزود: اگر قیمت سکه باز هم بخواهد به صورت کاذب افزایش پیدا کند، بانک مرکزی به اندازه‌ای سکه به بازار عرضه خواهد کرد که قیمت آن به سطح منطقی خود برسد.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت نرخ ارز در بازار تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی بازار ارز و سکه به‌زودی تعدیل خواهد شد؛ به این معنی که به هر میزان که نیاز بازار باشد، با توجه به ذخایر بالای طلا در کشور عرضه می‌کنیم تا قیمت طلا و ارز به حالت اولیه برگردد.
وی تاکید کرد: به دستور بانک مرکزی، بانک‌ها و بانک کارگشایی به اندازه نیاز اشخاص سکه و ارز را با توجه به قیمت جهانی در اختیار مردم قرار خواهند داد.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هر گونه دلالی و سفته بازی در خصوص ارز در بازارهای داخلی با برخورد قانونی بانک مرکزی مواجه خواهد شد، افزود: قیمت واقعی ارز و سکه در هفته آینده محقق می‌شود.
بهمنی خطاب به افرادی که فکر می‌کنند سرمایه‌گذاری در بازار طلا طی روزهای اخیر سود کلانی را نصیب آنها خواهد کرد، افزود: قیمت سکه به سرعت طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت و در این خصوص شعب بانک ملی و کارگشایی به صورت جدی در مورد سکه وارد عمل شده‌اند.
مهار جهش قیمت دلار تا چند روز آینده
قائم‌مقام بانک مرکزی نیز با بیان اینکه «نمی‌توان رقم دقیقی از نرخ دلار را پیش‌بینی کرد، چرا که بازار بازی و آزادی خود را دارد»، وعده داد که جهش قیمت دلار مهار شده و در روزهای آینده به حدود 1050 تومان خواهد رسید.
سید حمید پورمحمدی به خبرگزاری مهر درباره نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی در روزهای اخیر گفت: از روز سه شنبه گذشته بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کرد و این اطمینان را می‌دهیم که طی روزهای آتی نرخ دلار به قیمت روزهای عادی پیش از نوسان باز می‌گردد. قائم مقام بانک مرکزی در عین حال نوسان نرخ ارز طی روزهای اخیر را «اقتضای بازار آزاد» دانست و افزود: جهت‌گیری ما در بانک مرکزی این است که نرخ دلار را حول و حوش آنچه که در قانون بودجه دیده شده، نگه‌داریم، هرچند در روزهای گذشته نوسان کوچکی ایجاد شده بود که آن هم اقتضای بازار آزاد است، اما در چنین مواقعی بانک مرکزی باید مداخله کند که ما نیز وارد عمل شدیم و این قول را می‌دهم که نرخ دلار دوباره به محدوده قبلی بازگردد. پورمحمدی گفته است که آزادسازی قیمت‌ها روی نرخ ارز تاثیر خاصی نخواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی آمادگی کامل دارد نیاز ارزی تمام فعالان اقتصادی را در حوزه‌های مختلف فراهم کند. بنابراین وقتی امکان عرضه ارز برای بانک مرکزی وجود دارد به هنگام هدفمندی یارانه‌ها تاثیر غیرقابل انتظاری روی نرخ ارز پیش‌بینی نمی‌شود.
پیش‌فروش ارز به فعالان اقتصادی با قیمت بین بانکی
مدیرعامل بانک ملی هم از رفع وقفه در روند حواله‌جات ارزی این بانک خبر داد و گفت: اگر صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی نسبت به قیمت ارز در آینده تردیدی دارند، می‌توانند با مراجعه به بانک ارز را با نرخ بین‌بانکی پیش خرید کنند.
محمودرضا خاوری در جمع خبرنگاران‌ با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای حواله‌جات بانک ملی در روزهای گذشته گفت: این مشکل با تدابیر خاص رفع و وقفه ایجاد شده درحواله‌های بانک ملی برطرف شد و روند آن هم‌اکنون عادی است.
مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه ‌بانک مرکزی هم‌اکنون به میزان کافی ارز و اسکناس در اختیار دارد،‌ اظهار داشت:‌ بانک‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی در این خصوص با مشکلی مواجه نیستند و متقاضیان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.
وی تصریح کرد: بر اساس تصمیماتی که در جلسه رسیدگی به مشکلات بازار طلا و ارز که در روز پنج شنبه در بانک مرکزی اتخاذ شد، قرار است ارز به میزانی به بازار عرضه شود که نرخ آن به تعادل برسد، بر این اساس تا پایان هفته آتی نرخ ارز کمتر از نرخ دو هفته گذشته آن در بازار خواهد بود.
مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته عده‌ای سودجو درصدد ایجاد تحولات در این بازار بودند. قرار است بانک‌های مرکزی و ملی با همراهی یکدیگر انواع سکه را در اختیار متقاضیان قرار دهند.
خاوری اظهار داشت:‌ حراج سکه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در بانک کارگشایی در ۶ روز هفته انجام می‌شود و در این حراج‌ها انواع سکه عرضه خواهد شد.
وی با بیان اینکه ‌حراج سکه از دوشنبه گذشته آغاز شده است،‌ ادامه داد: با توجه به اینکه بانک مرکزی تدابیر لازم را در خصوص ذخایر طلا انجام داده است، مشکلی برای تامین طلا و ضرب سکه وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود با این اقدامات قیمت سکه در بازار به تعادل برسد.
مدیرعامل بانک ملی خطاب به مردم گفت:‌ سرمایه‌گذاری و ذخیره‌سازی طلا و ارز با توجه به نرخ‌های آینده برای آنها زیان‌آور خواهد بود.
خاوری از امکان پیش خرید ارز با نرخ بین بانکی برای متقاضیان خبر داد و گفت:‌ اگر صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی نسبت به قیمت ارز در آینده تردیدی دارند، می‌توانند با مراجعه به بانک ملی ارز را با نرخ بین بانکی پیش‌خرید کنند.
وی میزان درآمدهای ارزی کشور را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: از آنجایی که درآمدهای نفت و گاز پشتوانه پول ملی است دولت قصد افزایش نرخ ارز را ندارد؛ ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور نیز به گونه‌ای نیست که بخواهیم نرخ ارز را تغییر دهیم.
مدیرعامل بانک ملی گفت: نرخ ارز در بازار مدیریت شده است و بانک مرکزی در صورت لزوم در بازار مداخله می‌کند، همچنین امکان بروز این مشکلات در تمام اقتصادهای دنیا وجود دارد، ‌این اتفاقات جامعه را از لحاظ روانی دستخوش تغییراتی می‌کند، به نحوی که افراد بی‌اطلاع به این معضلات دامن می‌زنند.
خاوری اظهار داشت:‌ در روزهایی که نوسانات نرخ ارز در بازار زیاد بود، بانک ملی دلار را با تفاوت ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومانی به بازار عرضه می‌کرد.
وی در مورد برگزاری نشست‌هایی در بانک مرکزی و تصمیم‌های اتخاذ شده برای بازار طلا و ارز گفت: عرضه ارز به میزان کافی در بازار‌، ‌کاهش قیمت ارز، ‌کنترل صرافی‌ها و ‌نظارت بر عملکرد آنها،‌ عرضه انواع سکه در بانک کارگشایی و افزایش نوبت آنها از تصمیمات این جلسه بوده است.
عکس‌ها: آکو سالمی