واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جدید خود از کاهش نرخ تورم ایران به ۸/۱۱ درصد در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه سپتامبر ۲۰۱۰ خود نیز نرخ تورم ایران را در سال گذشته ۵/۱۳ درصد برآورد و عنوان کرد که این شاخص در سال جاری به ۸/۱۱ درصد کاهش خواهد یافت.

اکونومیست اعتقاد دارد که نرخ تورم ایران طی دو سال گذشته کاهش زیادی داشته و از ۵/۲۵ درصد در سال ۸۷ به ۸/۱۱ درصد در سال ۸۹ رسیده است، حال آنکه انتظار می‌رود این نرخ در سال آینده دوباره روند صعودی به خود گرفته و به ۱/۱۵ درصد برسد که دلیل اصلی آن حذف یارانه‌ها از نیمه دوم سال جاری اعلام شده است.

اکونومیست انتظار دارد که در سال ۱۳۹۱ نرخ تورم ایران دوباره کاهش داشته و به ۴/۱۴ درصد برسد.

در همین حال پیش‌بینی شده است که طی سال‌های ۱۳۹۲ و ۹۳ نیز نرخ تورم ایران با روند صعودی روبه‌رو بوده و در این سال‌ها به ترتیب تورم ۱۵ و ۶/۱۵ درصدی برای کشور به ثبت برسد.

این در حالی است که به گزارش بانک مرکزی خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ (۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در مرداد ماه ۱۳۸۹ به شرح زیر است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مرداد ماه ۱۳۸۹ نسبت به ماه قبل ۲/۱ درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۶/۹ درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد ۱۳۸۸ معادل ۸/۸ درصد است.

به گزارش ایسنا، نرخ تورم از سوی بانک مرکزی در فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر امسال به ترتیب

ا‌۴/۱۰ ،۹/۹ ،۴/۹ و ۱/۹ درصد اعلام شده بود.