اسامی 107 صرافی بدون مجوز اعلام شد

فاطمه بهادری

در پی اعمال سیاست‌های نظارتی بانک مرکزی بر نهاد‌های بازار غیرمتشکل پولی، این بانک تعداد ۱۰۷ صرافی را بدون مجوز اعلام کرد. بانک مرکزی که اسامی ۴۶۵ صرافی دارای مجوز را در سایت بانک درج کرده بود، ۱۰۷ صرافی‌ را که پیش از این دارای مجوز بوده‌اند در فهرست صرافی‌های بدون مجوز اعلام کرد.

این صرافی‌ها که عموما از نوع اول هستند، دوره مجوزشان که از بانک مرکزی اخذ کرده‌اند به اتمام رسیده و هنوز برای تمدید مجوز به بانک مرکزی مراجعه نکرده‌اند. مجوز برخی از این صرافی‌ها مربوط به چندین سال قبل است.

براساس دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، دو نوع صرافی تعریف شده است.

صرافی‌های نوع اول، صرافی‌هایی هستند که صرفا به خرید و فروش نقدی ارز (غیرالکترونیک) مبادرت می‌کنند.

پرداختن به سایر معاملات ارزی و غیرارزی توسط این نوع صرافی‌ها ممنوع است.

صرافی‌های نوع دوم، صرافی‌هایی هستند که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز به امر نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی اشتغال می‌ورزند.

براساس این آیین‌نامه اجرایی، هر دو نوع صرافی موضوع این ماده می‌توانند به خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره نیز اشتغال ورزند. حداقل مبلغ سرمایه اولیه برای تاسیس صرافی‌های نوع اول در شهر تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد) مبلغ دو میلیارد ریال و در سایر شهر‌ها مبلغ یک میلیارد ریال و برای تاسیس صرافی‌های نوع دوم مبلغ ده میلیارد ریال تعیین می‌شود که لازم است قبل از اعطای مجوز فعالیت، تماماپرداخت شود.

متقاضیان تاسیس صرافی باید به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعاتی را به بانک مرکزی ارائه نمایند.

مبلغ سرمایه پیشنهادی و نحوه تامین آن، اساسنامه یا شرکت‌نامه پیشنهادی، نام و مشخصات و سابقه فعالیت موسسان با ذکر میزان سهم‌الشرکه هر کدام، نام و مشخصات، میزان تحصیلات، سابقه فعالیت و سمت‌های قبلی مدیر یا مدیران پیشنهادی، گواهی عدم سوءپیشینه موثر کیفری مدیر یا مدیران پیشنهادی از مراجع ذی‌ربط از جمله مدارک و اطلاعات مورد نیاز است.

همچنین تعهد نامه هر یک از مدیران و مدیرعامل صرافی‌ها مبنی بر اینکه در هیچ زمانی محکومیت کیفری موثر از هیچ نوع نداشته است، التزام کتبی مبنی بر انجام عملیات طبق مقررات این دستورالعمل نیز مورد نیاز است.