مسعود رضا طاهری- قیمت سکه بهار آزادی دیروز با افزایش قیمت‌های جهانی با یک جهش ۹ هزار تومانی همراه بود. روز گذشته با وجود باز شدن طلافروشی‌ها و کاهش تاثیر افزایشی این روند بر قیمت سکه، هر قطعه سکه بهار آزادی با ۹ هزار تومان افزایش به نرخ ۳۴۸ هزار تومان فروخته شد. در برخی از نقاط این رقم۳۵۰ هزار تومان اعلام شده است.

سکه طرح قدیم نیز ۶ هزار تومان گران شد و به نرخ ۳۶۵ هزار تومان فروخته شد. این رقم نیز از سوی برخی مراجع فروش سکه حتی ۳۷۰ هزار تومان هم اعلام شده است. نیم سکه و ربع سکه هم از این قافله جانمانده و با ۵ هزار تومان و ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب تا ۱۷۵ هزار تومان و ۸۸ هزار تومان به خریداران عرضه شدند. دیروز همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۳هزار تومان گران شد و ۱۵۳ هزار تومان در محاسبات نرخ طلا منظور گردید. خبر افت نرخ بهره ژاپن به کف صفر درصد، بازارهای جهانی ارز و طلا را متوجه این ارز کرد. دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن با کاهش ۳۷۵/۰ واحدی تا رقم ۹۹۵/۸۲ در مقابل آن تضعیف شد و در مقابل یورو و پوند تا ارقام ۳۸۷۳/۱ و ۵۹۰۷/۱ ارزش خود را از دست داد.

تضعیف نرخ بهره ین ژاپن و تمایل به خرید اوراق قرضه دولتی شائبه کاهش نرخ بهره توسط سایر بانک‌های مرکزی را در یک جو رقابتی پدید آورده که با ایجاد بی‌ثباتی در بازار ارز تمایل و تقاضا برای خرید طلا ضمن تضعیف دلار آمریکا بیشتر شده است. دیروز قیمت طلا در بازار‌های جهانی بین ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۲ دلار تا ساعت ۱۵ به وقت تهران در نوسان بود.

در بازار ارز داخلی، روز گذشته با تداوم تلاش بانک مرکزی برای کنترل بازار، قیمت دلار آمریکا با ۵ تومان کاهش به نرخ ۱۱۰۰ تومان رسید. یورو با ۲۵ تومان افزایش قیمت تا ۱۵۳۵ تومان نیز فروخته شد. پوند انگلیس نیز ۳۰ تومان گران شد و برخی از صرافان آن را ۱۸۳۰ تومان فروختند. در مقابل ین ژاپن با ۵۰ تومان کاهش تا ۱۳۰۰ تومان افت کرد. دلار کانادا و دلار استرالیا نیز دیروز هر یک ۱۰ تومان ارزان شده و ۱۱۴۰ تومان و ۱۰۹۰ تومان فروخته شدند.