دنیای اقتصاد- دیروز همزمان با کاهش التهاب در بازار دلار، بازار داخلی طلا تحت‌تاثیر افزایش قیمت جهانی آن همچنان به صعود خود ادامه داد؛ صعود قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی باعث شد که برای اولین بار رکود ۱۳۵۰ دلار هم در این بازار ثبت شود که پس لرزه آن در بازار داخلی، افزایش ۹ هزار تومانی سکه طرح جدید و رسیدن آن به سطح ۳۴۸ هزار تومان بود. سکه طرح قدیم نیز با ۶ هزار تومان افزایش ۳۶۵ هزار تومان شد و نیم سکه نیز با ۵ هزار تومان افزایش به ۱۷۵ هزار تومان رسید. ازسوی دیگر، در بازار ارز داخلی، با عرضه نامحدود دلار در چند روز گذشته و اظهارات مقامات رسمی در خصوص عزم دولت در کنترل قیمت ارز، دیروز تا حدودی از التهاب در این بازار کاسته شد. در تازه‌ترین اظهارات مقامات دولتی، اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد گفته است که عرضه‌ها مقطعی نیست. وی با توجه به روند نزولی قیمت در چند روز گذشته و تداوم نامحدود عرضه، وعده داد که قیمت دلار در هفته آینده تا ۱۰۳۰ تومان هم کاهش یابد. معاون وزیر اقتصاد: قیمت دلار هفته آینده به ۱۰۳۰ تومان کاهش می‌یابد

کاهش التهاب در بازار ارز

گروه بازار پول- با عرضه نامحدود دلار در چند روز گذشته و اظهارات مقامات رسمی در خصوص عزم دولت در کنترل قیمت ارز، دیروز تا حدودی از التهاب در این بازار کاسته شد.

در تازه‌ترین اظهارات مقامات دولتی، اصغر ابوالحسنی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفته است که عرضه‌ها مقطعی نیست و با توجه به روند نزولی قیمت در چند روز گذشته و تداوم نامحدود عرضه، پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار در هفته آینده تا ۱۰۳۰ تومان هم کاهش یابد.

از سوی دیگر محسن عباسی، مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی هم از تمهیدات ویژه برای تامین ارز مسافرانی که به مقدار زیادی ارز نیاز دارند، خبر داده است. به گفته وی چنانچه فردی با ارائه مدرک نیاز به مقادیر زیادی ارز داشته باشد نیز می‌تواند بدون محدودیت ارز دریافت کند. اما گزارش خبرنگار ما از بازار طلا حاکی است، دیروز پس از مدت‌ها تعطیلی اعتراض‌آمیز طلافروشان، با توافق‌های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از آنها به سر کار خود باز گشته‌اند و چشم به تحقق خواسته‌های خود از طریق مذاکره دوخته‌اند. دیروز بازار جهانی طلا هم شاهد رکورد جدیدی در قیمت اونس بود. دیروز هر اونس طلا با ۱۹ دلار افزایش قیمت نسبت به روز قبل از آن به ۱۳۵۰ دلار رسید، اما ساعاتی بعد تا ۱۳۴۱دلار هم کاهش یافت.گزارش کامل اظهارات مقامات دولتی و بازار ارز و دلار را در ادامه بخوانید.

دلار آرام‌آرام عقب‌نشینی می‌کند

پس از یک هفته التهاب و آشفتگی، بازار ارز کشور، روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و مبادلات تجاری در این بازار مجددا از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارراه استانبول کشور که در روزهای هفته گذشته بسیار بی‌نظم و آشفته بود پس از اجرای سازو کار بانک مرکزی برای ارائه ارز در بازار، روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند.

در نقل و انتقالات روز گذشته بازار ارز، بانک مرکزی دلار را با قیمت ۱۰۶۵ تومان در اختیار صرافی‌های بانک‌ها قرار داده بود و صرافی‌های بانکی نیز مجاز بودند که دلار را با قیمت ۱۰۷۰ تومان به مردم عرضه کنند. امروز نیز هر دلار با نرخ ۱۰۶۰ تومان در اختیار صرافی‌ها قرار گرفت و با قیمت ۱۰۷۰ تومان به مردم عرضه شد. هر دلار کانادا نیز از این کاهش قیمت برخوردار شد و ۱۰۵۰تومان خرید و ۱۱۵۰ تومان فروخته شد. دلار استرالیا نیز ۱۰۳۰ تومان خریداری و ۱۱۳۰تومان فروش رفت.

روز گذشته در صرافی‌های تهران یورو با قیمت ۱۵۰۰ تا ۱۵۲۰تومان در اختیار مردم قرار گرفت، اما امروز این ارز ۱۴۹۰ تومان خریداری و ۱۵۳۰ تومان فروش رفت.

هر پوند انگلیس نیز با کاهشی نسبتا محسوس در مقایسه با هفته گذشته ۱۷۴۰تومان در اختیار صرافی‌ها قرار گرفت و ۱۸۴۰تومان در بازار عرضه شد. هر ۱۰۰ین نیز با ۲۰ تومان اختلاف قیمت در خرید و فروش ۱۲۵تومان خریداری و ۱۴۵تومان فروخته شد. در این بازار هر درهم امارات نیز ۲۹۰ تومان خریداری و ۳۲۰ تومان فروش رفت. گزارش میدانی خبرنگار ایلنا حاکی است که با وجود سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در بازار برخی از صرافی‌های میدان فردوسی همچنان تعطیل هستند یا از ارائه ارز به مردم خودداری می‌کنند.

برخی از صرافی‌ها این‌طور عنوان می‌کنند که به دلیل آن‌که بانک مرکزی هنوز دلاری را در اختیار آنها قرار نداده است نمی‌توانند در بازار نقل و انتقالات این ارز تحرکی داشته باشند و حتی پس از آنکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز آنها را تامین کرد، برای هر فرد عادی تا سقف ۱۰۰۰دلار و برای مسافران با ارائه پاسپورت و بلیت تا سقف ۲۰۰۰دلار می‌توانند ارز تامین کنند.

عرضه دلار مقطعی نیست

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از عرضه نامحدود دلار و سکه خبر داد و گفت: این عرضه‌ها مقطعی نیست؛ ضمن آنکه با توجه به روند عرضه پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار هفته آینده به یکهزار و ۳۰ تا یکهزار و ۳۵ تومان کاهش یابد.

«اصغر ابوالحسنی» در جریان بازدید از صرافی‌های واقع در چهارراه استانبول به‌خصوص صرافی بانک ملی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: افزایش کاذب تقاضا در بازار باعث ایجاد مشکلاتی در بازار شده بود؛ اما با توجه به آنکه وضعیت ذخایر ارزی کشور هم اکنون عالی است، این مشکلات قابل رفع شدن است.

وی با بیان آنکه ذخایر ارزی کشور اکنون نسبت به ۳۰ سال گذشته در بهترین وضعیت قرار دارد، اظهار داشت: به همین دلیل نگرانی در این خصوص وجود ندارد و دولت و بانک مرکزی برای ایجاد آرامش در بازار و رفع نیاز متقاضیان دخالت‌های مناسبی را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: مدیریت بازار ارز توسط دولت سبب شد تا این بازار روند معکوس بگیرد؛ به نحوی که پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار تا پایان هفته جاری به یک‌هزار و ۶۰ تومان برسد.

معاون وزیر اقتصاد توصیه کرد: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، افراد برای سفته بازی وارد بازار نشوند؛ زیرا امکان ضرر آنها بسیار زیاد است.

ابوالحسنی به واردکنندگان، سفارش دهندگان و تجار اطمینان داد که به میزان مورد نیاز ارز در اختیار آنها قرار خواهند داد.

وی با بیان آنکه مدیریت توزیع ارز به گونه‌ای است که نیازهای واقعی بازار به خوبی تامین می‌شود، گفت: کاهش طول صف‌ها و تعداد متقاضیان در روز جاری نسبت به روزهای گذشته نشان می‌دهد نیاز کاذب برای خرید ارز از بین رفته است و به‌زودی در این بازار به وضعیت گذشته می‌رسیم.

وی در خصوص عرضه سکه در بازار نیز گفت: از آنجا که بانک مرکزی ذخایر مناسبی از طلا دارد می‌توانیم به میزان مورد نیاز سکه وارد بازار کنیم.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: حراج سکه روزانه در دو نوبت انجام می‌شود و در صورتی که بازار نیاز بیشتری به عرضه سکه داشته باشد می‌توانیم روند آن را افزایش دهیم.

به گفته وی حراج سکه در گذشته یک روز در میان بوده و افزایش نوبت‌ها به دلیل روند صعودی تقاضا در بازار است.

ابوالحسنی با بیان آنکه حراج سکه در شعب منتخب بانک کارگشایی انجام می‌شود، گفت: در صورت نیاز بازار، عرضه سکه را افزایش می‌دهیم؛ هرچند که هم اکنون نیز مقدار مورد نیاز به بازار تزریق شده است.

معاون بانک، ‌بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد افزود: دلار هم اکنون در شعب صرافی بانک‌ها با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. وی با بیان آنکه در صورت ایجاد تقاضای کاذب برای هر کالا از جمله سکه، قیمت آن افزایش خواهد یافت، گفت: هم‌اکنون روند کاهشی قیمت آن آغاز شده است.

به گفته وی، ‌سفته‌بازان در بازار به‌زودی مطمئن خواهند ‌شد قیمت‌ها در حال کاهش است؛ بنابر این معاملات طبیعی خود را آغاز خواهند کرد. وی با اشاره به روند کاهشی قیمت ارز توصیه کرد افرادی که زودتر اقدام به خرید دلار کنند با ضرر مواجه می‌شوند.

ابوالحسنی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص ارائه دلارهای منتشر شده در سال ۲۰۰۶ میلادی به متقاضیان گفت: زمان انتشار اسکناس چه دلار و چه ریال تاثیری در ارزش آن ندارد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده

معاون وزیر اقتصاد درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت:‌ از آنجا که قانون همواره برای همگان یکسان است نمی‌توان تبعیضی در اجرای آن قائل شد. وی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که مجری قانون خواستار اجرای مرحله‌ای مالیات بر ارزش افزوده باشد؛ اما از آنجا که قانون توسط مجلس نهایی و تصویب شده برای همه یکسان و لازم‌الاجرا است.

ابوالحسنی با اشاره به تعطیلی طلافروشان پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ‌گفت: آن مجموعه از طلافروشانی که برای بازگشایی مغازه‌های خود اقدام نکنند، در نهایت خسارت خواهند دید.

تمهیدات ویژه برای مسافران بلیت به‌دست

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی از تمهیدات ویژه برای تامین ارز مسافرانی که به مقدار زیادی ارز نیاز دارند، خبر داد و قیمت امروز دلار را ۱۰۷۰ تومان اعلام کرد.

محسن عباسی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره‌ تامین ارز برای مسافرانی که به مقادیر بالای ارز نیاز دارند، اظهار کرد: ما به صرافی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اعلام کرده‌ایم، مسافران خارج از کشوری که بلیت سفرشان را ارائه کنند، می‌توانند مقادیر بیشتری ارز دریافت کنند؛ علاوه بر این اگر فردی مدرکی در دست داشت که نیاز او را برای مقادیر زیاد ارز نشان بدهد، محدودیتی در ارائه خدمات به او وجود ندارد.

وی به مسافران توصیه کرد تا برای تهیه ارز مورد نیاز خود بیشتر به سمت صرافی بانک‌ها بروند؛ زیرا آنها محدودیتی در ارائه دلار به مسافرانی که بلیت ارائه کنند، ندارند.

عباسی درباره دلیل ارائه محدود ارز به مشتریان در حد یک تا دو هزار دلار تاکید کرد: در این باره دو دلیل وجود دارد؛ اول به خاطر اینکه از سوءاستفاده دلالان جلوگیری شود و دوم محدود بودن نقدینگی برخی صرافی‌های آزاد.

او ادامه داد: تمام شدن ارز در برخی از صرافی‌ها نه به دلیل کمبود ارز در منابع بانک مرکزی بلکه به خاطر سرمایه نقدی پایین برخی از‌ آنها است که نمی‌توانند مقدار بیشتری از بانک مرکزی تحویل بگیرند. همان طور که شاهدیم صرافی بانک‌ها به دلیل نقدینگی بالایشان مشکلی در تامین ارز از بانک مرکزی ندارند.

عباسی نرخ امروز قیمت دلار را در صرافی‌های مجاز و صرافی بانک‌ها ۱۰۷۰ تومان اعلام کرد و گفت:‌ روند کاهشی قیمت دلار حتما فردا هم ادامه پیدا خواهد کرد و هفته آینده نرخ ارز باز هم کاهش خواهد یافت؛ زیرا بانک مرکزی معتقد است هنوز هم برای کاهش قیمت ارز جا هست.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی تاکید کرد: ‌منابع غنی بانک مرکزی جای هیچ‌گونه نگرانی در زمینه تامین ارز و طلا باقی نمی‌گذارد.

استخدام اتباع خارجی برای خرید دلار دولتی توسط دلالان

درحالی که مقامات اقتصادی کشور هشدار می‌دهند خرید دلار در این روزها به ضرر خریداران منجر خواهد شد، ولی هر روز که می‌گذرد دلالان، بیشتر از گذشته به خرید دلار تمایل نشان می‌دهند و راه‌های جدیدی برای این کار ابداع می‌کنند. برای پی‌بردن به این شیوه‌ها گزارش میدانی فارس را بخوانید.

به گزارش فارس، تمایل دلالان به خرید دلار طی هفته اخیر به جایی رسیده است که امروز پس از آنکه برخی صرافی‌های مجاز اعلام کردند «به افرادی که روز گذشته ارز دریافت نموده‌اند، ارز فروخته نمی‌شود»، در صف‌های امروز خرید ارز دولتی دلالان در کنار خانواده‌های خود به صرافی‌های میدان فردوسی مراجعه کرده‌اند.

کم نیستند دلالانی که در کنار همسر و فرزندان خود برای خرید ارز دولتی در صف ایستاده‌اند؛ امروز بودند خانواده‌هایی که به اجبار همسران خود و البته شاید با اشتیاق به همراهی همسران خود به ادامه شغل دلالی کمک می‌کنند.

خانوادگی آمدیم، کلی دلار بخریم

خانواده‌ای ۶ نفره که کنار صرافی بانک ملی روی زمین در قالب یک دایره نشسته‌اند در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد دلیل اینکه برای خرید دلار به اینجا آمده‌اند، می‌گویند:‌ می‌خواهیم به مسافرت برویم، ولی به دلیل اینکه برای عرضه ارز محدودیت گذاشته‌اند به صورت خانوادگی آماده‌ایم تا دلار بخریم.

علی یکی از اعضای این خانواده است که تاکید می‌کند:‌ امروز بیشتر از ۲ هزار دلار به هر مشتری نمی‌دهند ولی ما رقم بالاتری برای دلار می‌خواهیم.

پول گرفتم تا در صف بایستم

حسن یکی از اتباع خارجی است که در کنار مردم در صف خرید دلار دولتی ایستاده است؛ نگاه‌های وی به اطراف معنای خاصی دارد به طرز قابل توجهی مردمی را که در صف ایستاده‌اند تماشا می‌کند و این نگاه‌ها هم جای سوال دارد.

وی به خبرنگار فارس دلیل خاصی را برای اینکه در صف ایستاده است اعلام نمی‌کند؛ اما با لهجه خاص خود می‌گوید:‌ آقایی به من پول داد تا در صف خرید دلار بایستم و برای او دلار بخرم.

جالب است این شیوه دلالان حداقل تا امروز ناشناخته بود؛ به نظر می‌رسد این بازار سیاهی که از هفته گذشته تا کنون راه افتاده است خیلی به کام دلالان خوش آمده است که هر روز روش جدید و ابداعی خود را برای خرید دلار دولتی و فروش در بازار سیاه با قیمت آزاد از خود به نمایش می‌گذارند.

خانمی که کمی با فاصله از صف طولانی خرید ارز ایستاده است، می‌گوید:‌ از صبح زود اینجا هستم؛ با شوهرم آمدم تا دلار بخریم، هم خودم و هم شوهرم.

وی اضافه می‌کند: شغل شوهرم خرید و فروش دلار و سکه در خیابان است؛ اگر این روزها با وی نیایم بیکار می‌شود.

دلار دولتی ۱۰۷۰ تومان؛ دلار غیردولتی ۱۰۹۵

گزارش خبرنگار فارس حاکی است، طی روز جاری دلار در صرافی‌های ملی و ملت و همچنین صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی با قیمت ۱۰۷۰ تومان به مردم فروخته شد.

صرافی بانک ملی امروز به صرافی‌های مجاز دلار را با قیمت ۱۰۶۵ تومان فروخت و البته شرط کرد که این صرافی‌ها دلار را با قیمت ۱۰۶۸ تومان بفروشند. همچنین امروز نیز مانند روز گذشته به افراد عادی حداکثر ۲ هزار دلار و به صرافی‌های مجاز تا سقف ۲۰۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

گزارش فارس از هجوم دلالان برای خرید ارز دولتی

این روزها پس از ورود بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و عرضه ارز ۱۰۷۰ تومانی توسط برخی صرافی‌ها، دلالان ارز برای خرید دلار دولتی و کسب سود از محل فروش آن در بازار آزاد، صف‌های طولانی پشت صرافی‌ها تشکیل داده و با راه‌انداختن دعواهای ساختگی سعی در ملتهب نشان دادن بازار ارز دارند.

عکس: آکو سالمی