پس از ارائه پیشنهاد رقم هزار و ۷۰۰ تومان برای نرخ دلار، این بار یکی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در این مورد مطرح کرد که به جای اعلام نرخ‌های جدید، نرخ ارز به صورت شناور و توسط مکانیسم بازار تعیین شود. به گزارش ایسنا، پس از پیشنهاد نایب رییس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه با محاسبه تفاوت تورم داخلی با خارجی در سال‌های گذشته، نرخ متعادل دلار هزار و ۷۰۰ تومان است، یکی از اعضای هیات رییسه این اتاق خواستار شناور شدن نرخ ارز و کاهش دخالت دولت در مکانیسم بازار ارز از طریق دلارهای نفتی‌اش شد.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: اگر بخواهیم نرخ ارز را محاسبه و تعیین کنیم و سعی داشته باشیم با زور آن را حفظ کنیم، مجددا در داد و ستد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. وی در مورد نرخ پیشنهادی اعلام شده در مورد دلار اظهار کرد: اگر این محاسبه براساس تفاوت تورم داخلی با تورم خارجی است، باید پرسید مبنای تورم داخلی چه بوده است؟ آیا این مبنا باید بانک مرکزی باشد یا میزانی که مردم در بازار لمس می‌کنند. در مورد تورم جهانی نیز باید دید مبنا تورم کدام کشورها است.

دانشمند با تاکید بر اینکه مکانیسم بازار نرخ دلار را تعیین ‌کند، افزود: وقتی نرخ ارز شناور شود، بدین ترتیب این نرخ از طریق مکانیسم بازار تعیین می‌شود. وی ادامه داد: هم‌اکنون دولت هرگاه که بخواهد ارز نفتی را وارد سیستم می‌کند و بدین ترتیب تنظیم بازار در دست دولت است که با اراده خود می‌تواند دلار نفتی را برای تغییرات مدنظر خود وارد بازار کند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر تعریف مکانیسم دیگری غیر از مکانیسم فعلی بازار که در ‌آن بازار نرخ ارز را تعیین کند، متذکر شد: باید مکانیسم دیگری برای محاسبه نرخ ارز تعریف شود که مبتنی بر بازار باشد و دولت دست بازی برای این نداشته باشد که هر وقت خواست دلار نفتی را وارد بازار کند تا نرخ دلار به قیمت مدنظرش برسد.