دو بانک دولتی کره جنوبی از ابتدای ماه جاری میلادی و با هدف دور زدن تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران مبادلات مالی خود با بانک مرکزی ایران را آغاز کردند. به گزارش فارس، سخنگوی دفتر نظارت بانکی کره‌جنوبی به ترتیبات اتخاذ شده از سوی ایران و کره‌جنوبی برای دور زدن تحریم‌های یک جانبه آمریکا اشاره کرد و گفت: سئول دو بانک دولتی خود را برای تامین مالی تجارت با ایران تعیین کرده است. وی گفت: از ابتدای ماه جاری میلادی ووری بانک وابسته به شرکت مالی ووری و بانک صنعتی کره اجازه یافته‌اند مبادلات تجاری با ایران در بخش‌هایی که تحت تحریم قرار ندارند را تامین مالی کنند.

ارنست لی در این باره گفت: ما در حال بستن درها به روی ایران هستیم، اما پنجره‌ها را باز می‌گذاریم.

ایران بزرگترین شریک تجاری کره‌جنوبی در خاورمیانه و چهارمین تامین‌کننده نفت خام مورد نیاز این کشور است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز رییس بانک ووری نیز با اشاره به این که مبادلات مالی این بانک با بانک مرکزی ایران انجام می‌شود، گفت: بانک مرکزی ایران تحت تحریم قرار ندارد و بنابراین مبادلات با این بانک قانونی است.

وی افزود: ما هیچ نگرانی از مجازات خود توسط آمریکا به دلیل این کار نداریم. پیش‌تر رسانه‌های کره‌ای از توافق ایران و کره برای انجام مبادلات خود بر پایه ارزهای ملی دو کشور به جای دلار و ارتباط مالی دو بانک دولتی کره با بانک مرکزی ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داده بودند.

دولت کره چندی پیش تحت فشار آمریکا شعبه بانک ملت ایران در سئول را مورد تحریم قرار داد. حجم عمده‌ای از مبادلات دو کشور از طریق این بانک انجام می‌شد.