معاونت نظارت مالی بیمه مرکزی به نقش موثر طرح نظارت مالی بیمه مرکزی در شرایط تحریم صنعت بیمه کشور اشاره کرد و گفت: بیمه مرکزی در این طرح با نظارت بر ذخایر و سرمایه و میزان قبولی ریسک شرکت‌های بیمه تا حد قابل توجهی از مشکلات این صنعت می‌کاهد.

مهدی نمن‌الحسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس (توانا)، با اشاره به اینکه در شرایط آزاد شدن نرخ‌ها و رقابتی شدن فضا، سمت و سوی نظارت بیمه مرکزی از نظارت تعرفه‌ای به نظارت مالی سوق پیدا کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر در دنیا تعرفه وجود ندارد و نهادهای ناظر به منظور حفظ حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان بیشتر به نظارت‌های مالی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با نظارت‌های مالی می‌توان توانگری شرکت‌های بیمه را کنترل کرد، افزود: بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر که در قانون آن نیز عنوان شده است وظیفه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان را برعهده دارد، می‌تواند با نظارت مالی کمک موثری در جهت ایفای تعهدات شرکت‌های بیمه به مشتریانشان ارائه دهد.

نمن‌الحسینی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه واحد نظارت مالی بیمه مرکزی در طی چند سال اخیر تاسیس شده است، خاطرنشان کرد: این نهاد مقررات و آیین‌نامه‌هایی را که مورد بازنگری و به تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده است، به طور کامل نظارت می‌کند تا شرکت‌های بیمه مغایر با آنها فعالیت نکنند.

وی ادامه داد: در این نظارت‌ها ذخایر سرمایه‌ها، ریسک‌پذیری و میزان قبول ریسک شرکت‌های بیمه مورد کنترل قرار می‌گیرد تا با رسیدن به یک توازن، این شرکت‌ها در هر زمان جهت پرداخت خسارات و ایفای تعهدات خود قدرت نقدینگی داشته باشند.