مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات کشور گفت: سال گذشته توانستیم ‌١٤ درصد صادرات کشور را تحت پوشش بیمه‌ای این صندوق درآوریم. به گزارش ایسنا، سیدکمال سیدعلی در جمع صادرکنندگان استان کرمانشاه اظهار کرد: سال ‌١٣٨٤ حدود‌٥٠ میلیون دلار از صادرات کشور تحت پوشش صندوق بیمه صادرات بود که این رقم سال گذشته به ‌١/٣ میلیارد دلار برابر با ‌١٤ درصد مجموع صادرات کشور رسید.

سیدعلی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات یک صندوق حمایتی است که به منظور حمایت از صادرکنندگان شکل گرفته، گفت: خدمات متفاوتی از سوی این صندوق به صادرکنندگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برخی خدمات این صندوق عنوان کرد: از اولین خدمات این صندوق بیمه منابع مالی صادرکنندگان در معامله با طرف‌های خارجی است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات کشور از دیگر خدمات این صندوق را کمک به تامین نقدینگی صادرکنندگان ذکر کرد و افزود: با اعتبارسنجی که از صادرکنندگان انجام می‌دهیم یک ضمانت نامه جهت دریافت تسهیلات به بانک مورد نظر صادرکننده ارائه می‌کنیم که این به پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان کمک می‌کند.

وی گفت: همچنین اعتبارسنجی مشتریان صادرکنندگان از دیگر خدمات این صندوق است. به این ترتیب که پس از آنکه صادرکننده نام و مشخصات مشتری خود را به ما اعلام کرد، ظرف یک هفته سقف اعتباری از مشتری به او می‌دهیم و این به صادرکننده این امکان را می‌دهد با اطمینان بیشتری به معامله با طرف خود بپردازد.

سیدعلی ادامه داد: علاوه بر پوشش ریسک تجاری صادرکنندگان، این صندوق ریسک سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در کشورهای هدف را نیز پوشش می‌دهد، یعنی چنانچه فردی در کشوری سرمایه‌گذاری کند، این صندوق سرمایه‌گذاری وی را بیمه می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه میزان کمی از صادرات کشور به عراق تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرد، معامله نقدی صادرکنندگان در سر مرزها، عدم وجود سیستم بانکی مستقل در عراق و عدم آگاهی صادرکنندگان به عراق از خدمات صندوق ضمانت صادرات را از دلایل این موضوع دانست.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات کشور بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ضمانت صادرات تاکید کرد و گفت: صادرکنندگان باید توجه داشته باشند که بیمه اعتبار، هزینه نیست.