بانک پاسارگاد ضامن خریدهای اینترنتی می‌شود

لیلا اکبرپور

عکس‌ها: نگارمتین‌نیا

بانک پاسارگاد با راه‌اندازی سامانه «پرداخت امن پاسارگاد» (pay paad) در فرآیند خرید و فروش اینترنتی نقش داوری و ضمانت کیفیت کالای خریداری شده را در بازار مجازی برعهده گرفت. محمود پاینده مدیر امورانفورماتیک بانک پاسارگاد با اعلام این خبر توضیح داد: در خرید اینترنتی از طریق pay paad، شرکت نوپاد (خدمات فناوری نوآور پاسارگاد) به عاملیت بانک پاسارگاد به هر دو طرف معامله تضمین می‌دهد که در صورت ایفای تعهدات از آنها در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی محافظت می‌کند و در صورتی که خریدار ،کالایی مطابق موارد مندرج در فاکتور فروش را در زمان مقرر دریافت نکند، کل بهای کالا به او بازگردانده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در صورتی که فروشنده نیز به دلیل کوتاهی خریدار متحمل هزینه‌هایی شود، این هزینه‌ها توسط شرکت نوپاد پوشش داده می‌شوند.

پاینده اظهار داشت: در سامانه امن پرداخت پاسارگاد خرید اینترنتی با استفاده از تمامی کارت‌های بانکی عضو شتاب امکان‌پذیر است و خریداران می‌توانند با آسودگی هزینه کالاهای درخواستی خود را از طریق کارت پرداخت کنند، زیرا وجوه پس از دریافت پیام رضایت خریدار به حساب فروشنده واریز می‌شود.

او گفت: بیش از پنجاه فروشگاه و برندهای معروف از طریق انعقاد قرارداد با نوپاد محصولات خود را در بازار مجازی عرضه می‌کنند. وی ضمن تشریح اهمیت بانکداری مجازی گفت: با خدمات مجازی بانک پاسارگاد دیگر نیازی به حضور مشتری در شعبه نیست، بلکه مشتری سفارش خود را از طریق شبکه مجازی به بانک منتقل می‌کند و بانک در فضای بانکداری مجازی عملیات لازم روی درخواست مشتری انجام می‌دهد.

پاینده ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه برای این شبکه تفاوتی نمی‌کند که مشتری بانک به لحاظ مکانی در کجا قرار دارد تنها دسترسی او به سیستم اینترنت کافی است تا کلیه عملیات مورد نیاز او اعم از پرداخت‌ها، دریافت‌هـا، بررسی‌ها و... در این فضا توسط بانک انجام پذیرد. او افزود: در واقع سیستم می‌تواند درخواست‌های مشتری را بگیرد و در شعبه کارهایش را انجام دهد و پس از مراجعه مشتری، این امکانات در همان لحظه در اختیار مشتری قرار بگیرد.

مدیر امور انفورماتیک بانک پاسارگاد ادامه داد: بانک پاسارگاد درصدد گرفتن مجوزهای لـازم از بانک مرکزی برای ایجاد دفاتری است تا ارائه‌ اطلاعات و احراز هویت اولیه برای هر فرد مستقل از شعب انجام پذیرد؛ درخواست‌های مشتری یا توسط شعبه یا توسط یک مرکز متمرکز به نام شعبه ۷۷۷ دریافت شده و درخواست‌ها را به اولین شعبه نزدیک به فرد منعکس می‌کند تا درخواست‌ها را عملی کند. پاینده بسترسازی برای این مهم را متذکر شد و گفت: هم‌اکنون در تمامی شعب بانک پاسارگاد باجه‌هـای اختصاصی بانکداری مجازی راه‌اندازی شده‌اند که وظیفه‌ آموزش و رسیدگی به سفارش‌هایی را که از طریق مجازی به این شعبه می‌رسد بر عهده دارد.

ماموریت فناپ

همچنین شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ (فناوری اطلاعات پاساگارد) با یادآوری اینکه فناپ با ماموریت تهیه نرم‌افزار جامع بانک core banking (بانکداری متمرکز) با قابلیت دسترسی سریع، آنلاین و لحظه به لحظه مدیران به آخرین اطلاعات بانک کار خود را آغاز کرد، گفت: درگذشته نرم افزار بانکداری متمرکز یا نرم‌افزاری که استانداردهای مورد نظر بانک را پیاده کند وجود نداشت و پیاده‌ سازی یک سیستم جدید سرمایه‌گذاری ریسک زیادی را می‌طلبید. جوانمردی یک بار دیگر بر حمایت مدیران ارشد بانک پاسارگاد از تهیه و اجرای پروژه بانکداری متمرکز تاکید کرد و گفت: این طرح به خوبی اجرا شد و اینک نرم‌افزار بانکداری متمرکز در تمام شعب بانک پاسارگاد در حال بهره‌برداری است و می‌تواند در آینده نیز پاسخگوی نیازهای افزوده با توجه به رشد تراکنش‌ها باشد.

مدیر عامل فناپ اظهار کرد: ‌این نرم افزار در شعب وصل نمی‌شود، بلکه شعب به صورت‌ آنلاین به بانک اطلاعاتی بانک دسترسی دارند و اطلـاعات در آنجا به راحتی در دسترس شعب قرار دارد. به گفته جوانمردی با بهره‌برداری از نرم‌افزار فناپ استانداردهای نرم‌‌افزارهای بانکی در کشور یک پله ارتقا‌ پیدا می‌کند، چون پیش از این بانک‌ها مجبور بودند مدت زیادی در صف انتظار برای اعمال تقاضای سرویس‌های جدید خود باشند، اما این نرم‌افزار انجام سرویس‌های کیفی در زمان کوتاه باهزینه پایین‌تر را امکان‌پذیرکرده است. به گفته وی، برخی از بانک‌های کشور این نرم‌افزار را از فناپ خریداری کرده‌اند.