در حالی که تعداد کارت، خودپرداز و پایانه فروشگاهی شبکه بانکی طی سال ۸۸ نسبت به سال قبل از خود به ترتیب ۵/۴۵، ۲/۳۲ و ۵۰/۲ درصد رشد کرده متوسط تراکنش هر خودپرداز برابر ۶۲۵۰ تراکنش و هر پایانه فروشگاهی ۵/۱۵ تراکنش بوده است. به‌گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد کارت‌های بانکی در سال ۸۷ برابر ۶۰ میلیون قطعه بوده که در سال ۸۸ این ابزارها با رشد ۵/۴۵ درصدی به ۴/۸۷ میلیون قطعه رسیده است. در همین حال طی ۵ ماه سال جاری مجموع تعداد کارت‌های بانکی با ۴/۱۶ درصد رشد نسبت به پایان سال۸۸ به ۷/۱۰۱ میلیون قطعه افزایش یافته است.

همچنین تعداد خودپردازهای شبکه بانکی نیز در سال ۸۷ به ۱۲ هزار و ۹۵۹ دستگاه بالغ شد که این تعداد در سال ۸۸ با ۲/۳۲ درصد رشد به ۱۷ هزار و ۱۳۳ دستگاه رسید. در همین حال این ابزارهای پرداخت الکترونیک در پنج ماه ابتدایی سال جاری با ۹ درصد رشد به ۱۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه رسید.

آمار تراکنش‌های خودپردازها نیز نشان می‌دهد هر خودپرداز در سال ۸۷ معادل ۵۱۱۴ تراکنش در سال ۸۸ برابر ۶۲۵۰ تراکنش و در پنج ماه ۸۹ معادل ۷۵۱۹ تراکنش انجام داده‌اند که نشانگر افزایش استقبال مردم است.

در همین حال، تعداد پایانه‌های فروش نیز در سال ۸۷ معادل ۷۶۴ هزار دستگاه بود که در سال ۸۸ این ابزارهای پرداخت با ۵۰ درصد رشد به یک میلیون و ۱۴۸ دستگاه نزدیک شد. در ۵ ماه امسال تعداد پایانه‌های فروشگاهی با حدود ۱۰ درصد رشد به یک میلیون و ۲۵۷ هزار دستگاه نزدیک شد.

آمار نشان می‌دهد متوسط تراکنش هر پایانه فروشگاهی در سال ۸۷ به صورت ماهانه کمتر از ۱۰ تراکنش بوده که در سال ۸۸ این شاخص به ۵/۱۵ تراکنش و در پنج ماهه امسال به ۴/۲۸ تراکنش افزایش یافته است.

پایانه‌های شعب نیز در سال ۸۷ معادل ۲۷ هزار و ۴۷ دستگاه بوده که در سال ۸۸ این ابزارها با ۱۸ درصد رشد به ۳۱ هزار و ۸۵۳ دستگاه و در پنج ماهه سال جاری با ۵/۱۴ درصد رشد به ۳۶ هزار و ۴۰۷ دستگاه افزایش یافته است.

تحلیل ارقام

ارقام نشان می‌دهد بانک‌ها در بخش افزایش ابزارهای الکترونیک تا حدودی به استانداردهای دنیا نزدیک شده‌اند، اما تعداد تراکنش‌ها هنوز با متوسط جهانی فاصله دارد. البته خودپردازها توانسته‌اند جایگاه خود را درمیان مردم پیدا کنند، اما پایانه‌های فروشگاهی هنوز با اهداف مورد نظر بانک‌ها فاصله چشم‌گیر دارد، بنابراین گزارش هدف بانک مرکزی در بسته سیاستی ۸۸ رسیدن متوسط تراکنش هر پایانه فروشگاهی به ۲۵ تراکنش بود.