ایران از تحریم‌ها استقبال نمی‌کند

دکتر بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه اجلاس صندوق بین‌المللی پول در پاسخ به خبرنگاران در خصوص تحریم ایران گفت: کشور ما از تحریم‌ها استقبال نمی‌کند؛ اما از آنجایی که به دلایل سیاسی و به ناحق مورد تحریم و تهدید قرار گرفته است، توانسته شرایط مناسبی را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و بانکی فراهم نماید. وی از سکوت موسسات اقتصادی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مقابل تحریم یک جانبه برخی کشورها که به دلایل واهی و بی‌اساس ملت ما را مورد تحریم قرار داده‌اند، ابراز تاسف و تعجب نمود.

دکتر بهمنی در پاسخ سوال دیگری در خصوص وضعیت صندوق بین‌المللی پول اظهار داشت: مدیرعامل صندوق باید تمهیداتی را فراهم کند که کشورهای در حال توسعه بتوانند در صندوق از طریق حق رای به حقوق خود برسند. یکی از این تمهیدات افرایش سهام این کشورها و حق رای مساوی در صندوق است. کشور ایران مصرانه به نمایندگی از کشورهای عضو تقویت جایگاه کشورهای حوزه نمایندگی و همچنین بهبود شرایط کشورهای در حال توسعه با درآمد پایین را خواستار است و این هدف را همواره پیگیری می نماید.

دکتر بهمنی اظهار داشت: ثبات مالی منطقه بسیار حائز اهمیت است و با توجه به نقش کلیدی کشور ما در برقراری ثبات منطقه و بازار نفت علاقه‌مندیم به رفع مشکلات کمک کنیم. امید می‌رود قبل از آنکه بلند پروازی‌های غیرمنطقی برخی کشورها زمینه تشدید بحران اقتصادی را فراهم کند، تدابیر خردمندانه در جهت منافع جامعه جهانی اتخاذ شود.

وی همچنین، در خصوص مسائل بحران جهانی اظهار داشتند: هنوز خیلی زود است که بگوییم بحران را پشت سر گذاشته‌ایم. درست است که رشد اقتصادی اندکی افزایش یافته است؛ اما این رشد اندک بسیار شکننده است؛ زیرا در مقابل آن رشد بیکاری افزایش یافته است. رشد ناپایدار و بدون اشتغالزایی معنی ندارد و نمی‌تواند کارساز باشد. ما باید به دنبال ایجاد اشتغال و توازن در اقتصاد جهانی باشیم و فقرا را از فقر نجات دهیم. بانک جهانی باید از عاملین بحران که کشورهای پیشرفته هستند، منابع لازم را جهت سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشورهای

در حال توسعه و با درآمد کم اخذ نماید. بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و مجامع بین‌المللی باید به فکر فقر زدایی در دنیا و کاهش قیمت غذا در کشورهای فقیر باشند و به این منظور باید بازنگری کلی در سازمان‌های فوق به عمل آید.