رقابت فشرده بانک‌ها در نصب پایانه فروشگاهی

بانک مرکزی آمار تجهیزات و ابزارهای الکترونیک شبکه بانکی را تا پایان نیمه اول سال جاری منتشر کرد. براساس این گزارش، تعداد کارت‌های بانکی از مرز ۱۰۴ میلیون و ۶۱۲ هزار قطعه گذشت، تعداد خودپردازها به حدود ۱۸ هزار و ۸۰۱ خودپرداز رسید و تعداد پایانه‌های فروشگاهی نیز به مرز یک میلیون و ۲۹۷ هزار دستگاه نزدیک شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد کارت‌های صادره شبکه بانکی تا پایان شهریور ماه سال جاری با ۹/۲ درصد نسبت به ماه قبل و ۷/۱۹ درصد نسبت به پایان سال گذشته به رقم ۱۰۴ میلیون و ۶۱۲ هزارو ۳۸۳ قطعه رسید. در همین حال تعداد کارت‌های صادره در تهران تا پایان ماه مذکور به ۳۳ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۱۶ قطعه و در استان‌ها به ۷۱ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۷۸۷ قطعه رسید.

در بخش کارت تا پایان شهریور سال جاری بانک‌ ملت با صدور ۱۹ میلیون و ۱۴۲ هزار قطعه در رتبه اول، ملی با صدور ۱۸ هزار و ۱۰۶ هزار قطعه در رتبه دوم، صادرات با صدور ۱۶ میلیون و ۲۹۳ هزار قطعه در رتبه سوم، سپه با صدور ۱۰ میلیون و ۲۲۷ هزار قطعه در رتبه چهارم و کشاورزی با صدور ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار قطعه در رتبه پنجم قرار دارند.

۱۹هزار خودپرداز

در همین حال تعداد خودپردازهای نصب شده شبکه بانکی تا پایان شهریور ۸۹ با ۲/۲ درصد رشد نسبت به ماه قبل و ۷/۹ درصد رشد نسبت به ابتدای سال به ۱۸ هزار و ۸۰۱ دستگاه رسید.

این گزارش حاکی است، تعداد خودپردازهای نصب شده در تهران به ۵ هزار و ۳۴ دستگاه و در استان‌ها به ۱۳ هزار و ۷۶۷ دستگاه رسیده که در نتیجه ۶/۲۶ درصد خودپردازها در تهران و ۴/۷۱ درصد در استان‌ها نصب است.

در همین حال آمار تجهیزات و ابزارهای الکترونیک بانک‌ها نشان می‌دهد در میان ۲۰ بانک عضو شتاب که آمارشان در گزارش بانک مرکزی دیده می‌شود، بانک ملی با نصب ۳۶۰۰ دستگاه در شعب خود در رتبه اول، صادرات با نصب ۳۱۴۹ دستگاه در رتبه دوم، ملت با نصب ۲۵۳۷ دستگاه در رتبه سوم، سپه با نصب ۱۵۵۵ دستگاه در رتبه چهارم و کشاورزی با نصب ۱۵۳۰ دستگاه در رتبه پنجم قرار دارند.

پایانه فروش

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد پایانه‌های شبکه بانکی تا پایان نیم سال اول سال جاری با رشد ۱/۳ درصدی نسبت به ماه قبل و ۱۳ درصدی نسبت به ابتدای سال جاری به عدد یک میلیون و ۱۹۶هزار و ۸۵۸ دستگاه رسید.

بنابراین گزارش، تعداد پایانه‌های فروشگاهی در تهران به ۳۸۴ هزار و۴۳۷ دستگاه و استان‌ها به ۹۱۲ هزار و ۴۲۱ دستگاه رسید که در نتیجه این ارقام، ۶/۲۹ درصد پایانه‌های فروشگاهی در تهران و ۴/۷۰ درصد در استان‌ها نصب است.

در همین حال در میان ۱۶ بانکی که اقدام به نصب پایانه فروش در فروشگاه‌ها کرده‌اند بانک صادرات با نصب ۳۰۷ هزار و ۷۶۳ دستگاه در رتبه اول، بانک پارسیان با ۱۹۲ هزار دستگاه در رتبه دوم، ملت با نصب ۱۹۰ هزار و ۵۳۲ دستگاه در رتبه سوم، بانک ملی با نصب ۱۶۱ هزار و ۶۱۴ دستگاه در رتبه چهارم و کشاورزی با نصب ۱۱۵ هزار و ۵۳۲ دستگاه در رتبه سوم قرار دارند.

پایانه شعب

همچنین تعداد پایانه شعب نیز تا پایان شش ماه ابتدایی امسال به ۳۶ هزار و ۶۲۷ دستگاه رسید که در مقایسه با ماه قبل تغییر چندانی نداشت، اما نسبت به ابتدای سال ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد. بنا بر این گزارش، تعداد پایانه شعب نصب شده در تهران ۸۶۱۶ دستگاه و در استان‌ها ۲۳۲۳۷ دستگاه است.

نسبت کارت به تجهیزات

در همین حال ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهد شبکه بانکی به ازای هر خودپرداز نصب شده ۷۲۶ کارت برداشت، به ازای هر پایانه فروش ۲۱۷ کارت برداشت و به ازای هر پایانه شعب حدود ۲۰۲ کارت برداشت صادر کرده است.

تحلیل ارقام

ارقام بالا نشان می‌دهد بانک‌ها در بخش پایانه‌های فروشگاهی رقابت فشرده‌ای را در دستور کار دارند. ارقام نشان می‌دهد بانک پارسیان توانسته در شهریورماه گوی رقابت را از بانک ملت برباید و به رتبه دوم صعود کند. بانک ملت تا ماه قبل در رتبه دوم قرار داشت.

بانک ملی نیز رشد سریعی را در چند ماه اخیر در بخش پایانه فروشگاهی ثبت کرده است. بانک صادرات نیز اگر چه همواره رتبه اول را در سهم بازار تعداد پایانه‌های فروشگاهی داشته، اما رشد معناداری را طی چند ماه اخیر در تعداد پایانه‌های فروشگاهی به ثبت رسانده است.

بنابراین گزارش، شرکت‌های psp که خدمات مربوط به پایانه‌های فروشگاهی را به این بانک‌ها دارای رتبه اول تا پنجم ارائه می‌دهند بدین شرح است:شرکت ایران کیش psp خدمات دهنده به بانک صادرات است. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که اخیرا در فرابورس پذیرفته شده خدمات پرداخت الکترونیک خود را به بانک پارسیان ارائه می‌دهد.

psp نیز پرداخت بانک ملت است. بانک ملی شرکت مستقل برای این کار تشکیل نداده یا به خدمت نگرفته و psp خدمات دهنده به بانک کشاورزی نیز شرکت فناوران انیاک است.