استفاده از منابع یارانه نقدی در بانک‌ها ممنوع

رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه شبکه بانکی از چند ماه گذشته برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آمادگی کامل داشت، برداشت یارانه‌های نقدی توسط بانک‌ها و ارائه تسهیلات از این طریق را ممنوع اعلام کرد و گفت: بانک‌ها کاملا‌ پول‌ها را در حساب‌ها نگهداری می‌کنند. محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد ماهیت و وضعیت منابع یارانه‌های نقدی که در سیستم بانکی واریز شده است، اظهار کرد: زمانی که مبالغ یارانه‌های نقدی به بانک‌ها واریز شود، امکان برداشت توسط مردم و بانک‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قبلا‌ منابع یارانه‌های نقدی به حساب بانک‌ها واریز و آنها از این بابت کاملا‌ تجهیز شده‌اند، اضافه کرد: هیچ مشکلی در این زمینه برای بانک‌ها وجود نخواهد داشت و تا زمانی که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تمام کشور اجرا نشود، مردم نمی‌توانند از این حساب‌ها برداشت کنند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها می‌توانند تا زمانی که دستور برداشت به مردم داده نشده از منابع یارانه‌های نقدی استفاده کنند، گفت: خیر؛ این منابع مصرف نمی‌شوند؛ بانک‌ها با این تصور که یک الی دو ماه به زمان دستور برداشت توسط دولت باقی مانده است، از منابع مردم فرضا‌ برای ارائه تسهیلات برداشت نمی‌کنند.

بهمنی تاکید کرد: هرگز این اجازه به بانک‌ها داده نشده که از منابع یارانه‌های نقدی برای ارائه تسهیلات استفاده کرده و بعد از ابلاغ دستور دولت برای برداشت یارانه‌های نقدی، زمانی که باید منابع مذکور را به مردم یارانه پرداخت کنند با این بهانه که پول ندارند از این کار امتناع کنند.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اصلا این حالت صادق نیست. بانک‌ها کاملا‌ پول‌ها را در حساب‌ها نگهداری می‌کنند، ولی پرداخت یارانه‌ها بعد از دستوری است که به بانک‌ها صادر می‌شود.

* ‌ افزایش سودآوری و تسهیلات‌دهی بانک‌ها با واریز یارانه نقدی به حساب خانوار

گزارش خبرنگار فارس حاکی‌است، محمودرضا خاوری پیش از این در مورد ماهیت یارانه‌های نقدی که به حساب بانک‌های کشور واریز شده است، گفته بود: به هر حال اگر یارانه‌ها توزیع شود وجوهی است که در بانک‌ها وارد می‌شود و به افزایش حجم نقدینگی آنها کمک می‌کند.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی تاکید کرده بود: این میزان نقدینگی به بانک‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به تقاضای موجود در جامعه پاسخ دهند. اگر بانک‌ها نتوانند به صورت مستقیم از این منابع استفاده کنند، به این دلیل که وجوه مذکور پول مردم است بانک‌ها می‌توانند از منابع مردم استفاده کنند.

وی افزود: در حقیقت یارانه‌ها منابعی هستند که در اختیار مردم قرار می‌گیرد و به گونه‌ای طراحی شده است که به‌وسیله کارت بانکی قابل برداشت خواهد بود.

به گفته خاوری، منابع حاصل از یارانه‌ها در بانک‌ها به گردش درمی‌آید، میزان خروجی را افزایش می‌دهد و به منابع بانک کمک می‌کند در نتیجه تسهیلات بیشتری پرداخت خواهد شد. در نتیجه فعالیت بانک‌ها سودآورتر می‌شود و می‌توانند بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند. بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت در سال جاری موظف به آزاد‌سازی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه است که طبق قانون حداقل ۵۰ درصد این مبلغ به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود.

این در حالی است که دولت اعلام کرده اولین مرحله توزیع نقدی یارانه‌ها از اول مهر ماه به حساب مردم در بانک‌ها واریز می‌شود. بر این اساس یک سوم مجموع یارانه‌های نقدی که قرار است بین مردم توزیع شود حداقل۳۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که طبق وعده دولت از اول مهرماه در برخی استان‌ها به حساب مردم در بانک‌ها واریز شده است.